Blar i NTNU Open på forfatter "Schofield, Daniel"
-
Mediegenerasjonen – dagens barn og unges mediekompetanse, kritisk medieforståelse og digitale dømmekraft
Jonassen, Tone Maria (Bachelor thesis, 2023)Bacheloroppgaven undersøker hva som kjennetegner barn og unges mediebruk knyttet til mediekompetanse, kritisk medieforståelse og digital dømmekraft og hva Medietilsynets undersøkelser sier om barn og unges mediebruk, ... -
Mediegrafi, kosmopolitisk identitet og globalisering: Hvordan opplever fire individer fra ulike generasjoner deres egen mediebruk sett i lys av kosmopolitisk identitet?
Hovdenak, Julia Grini (Bachelor thesis, 2023)Terhi Rantanen forsket på globalisering og brukte mediegrafi som en forskningsmetode for å bli kjent med globaliseringens påvirkninger på individer og vise versa. Soilikki Vettenranta mener at globalisering kan bidra til ... -
Mediepedagogikk og mediedidaktikk
Frantzen, Vegard; Schofield, Daniel (Chapter; Peer reviewed, 2018)Spørsmålet om hvilken rolle medier og digitale verktøy skal ha i læring og undervisning er sentralt i diskusjonen om skolen i dag. Elevene skal utdannes til å mestre et yrkesliv og et samfunn som digitaliseres, der medier ... -
Mellom medier, skole og hverdagsliv: Mediepedagogikk som forskningsfelt
Schofield, Daniel; Frantzen, Vegard (Chapter, 2018)Det vestlige samfunnet kjennetegnes ved at medienes logikk får større og større betydning innen de aller fleste delene av samfunnet. Mediene har nærmest blitt uunngåelige for hvordan vi lærer, kommuniserer og forstår verden. ... -
Mestring i Ungdomsbedrift: risiko, virkelighetsnærhet og selvregulering
Schofield, Daniel; Aae, Julie Kristin (Journal article; Peer reviewed, 2018)Denne artikkelen undersøker hvordan elever ved to europeiske videregående skoler opplever mestring i forbindelse med Ungdomsbedrift (UB). Data er samlet inn fra to skoler, en i Finland og en i Latvia. Det er gjennomført ... -
Mobilforbud i ungdomsskolen: “du føler at du gir fra deg noe du bør ha retten til å ha”
Lysø, Emilie Hybertsen (Bachelor thesis, 2019)Denne oppgaven viser hvordan ungdomsskoleelever opplever at mobilforbud påvirker deres selvoppfatning og motivasjon. Studien er basert på en drøfting av empiri fra to gruppeintervju med til sammen seks elever i tiende ... -
Nettbrett som læringsverktøy for elever med lese- og skrivevansker - En kvalitativ studie om fem lærere og spesialpedagoger sine refleksjoner rundt nettbrett som et verktøy for tilpasset opplæring
Fiskum, Hanna Killi (Master thesis, 2019)Denne studien fokuserer på å få innsikt og forståelse i lærere og spesialpedagoger sine erfaringer rundt bruken av nettbrett for elever med lese- og skrivevansker, som et verktøy for tilpasset opplæring. Studiet sin ... -
Nyheter i et informasjonstett og mangfoldig medielandskap - En kvalitativ studie av norsk ungdom og unge voksnes erfaringer og refleksjoner rundt nyheter
Hegseth, Sanna (Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven retter fokus mot norsk ungdom og unge voksne og deres refleksjoner rundt nyheter og nyhetsmedier, og hvordan mediene benyttes i en tid hvor sosiale medier i stor grad dominerer deres bruk av digital ... -
På hvilken måte er framveksten av digital teknologi med NFT´s som eksempel med på å utfordre og skape muligheter for fysisk kunst og tradisjonsrik museumsdrift?
Antonsen, Hanna Elise Skauge (Bachelor thesis, 2022) -
“Player has joined the game” A text-based interview study on gamers’ perception and understanding of learning in video games
Grimstad, Mali (Master thesis, 2021)Denne studien forsøker å utforske hvordan gamere, folk som spiller videospill, opplever og forklarer sine læringserfaringer innen videospill. James Paul Gees (2003) teori om læringsprinsipper i videospill ble brukt som ... -
Reflexive Media Education:Exploring Mediagraphy as a Learning Activity in Upper Secondary School
Schofield, Daniel (Doctoral thesis at NTNU;2015:206, Doctoral thesis, 2015)Denne avhandlingen fokuserer på kritisk refleksjon som en sentral del av media literacy. Media literacy forstås her som et sett av kompetanser som ligger implisitt i den nye mediebruken og i de nye medieformene, men som ... -
'' Slik gjør vi det her '' : en kvalitativ intervjustudie med to læreres erfaring med fosterbarns skolebytte
Dahl, Line Elise (Master thesis, 2016)Formål og problemstilling Tilgjengelig forskning om fosterbarn i skolen har vært veldig begrenset, men har i de senere årene fått mer oppmerksomhet. Å komme i fosterhjem betyr ofte fysisk flytting og innebærer skolebytter. ... -
Spesialpedagogisk digital kompetanse - En intervjustudie med fire lærere og spesialpedagoger om digitale læremidler og elever med lese- og skrivevansker
Brenne Lånke, Inger (Master thesis, 2017)Denne studien tar sikte på å få innsikt i lærere og spesialpedagogers erfaringer, opplevelser og tanker rundt hvordan digitale læremidler brukes i skolen i dag, om bruk av digitale læremidler i undervisninga på noen måte ... -
Strømmetjenester: en utvidelse av TV-opplevelsen
Skoglund, Anja (Bachelor thesis, 2019)I denne oppgaven undersøkes det på hvordan den yngre generasjonen sine bruksmønstre skiller seg ut i fra de eldre generasjonene sine bruksmønstre når det kommer til lineær TV og strømmetjenester, og hvorfor den yngre ... -
Ungdomsbedrift som tilrettelegger for et inkluderende læringsmiljø - En kvalitativ studie av ungdomsbedrift som metode for å tilrettelegge for et inkluderende læringsmiljø
Aae, Julie Kristin (Master thesis, 2017)Studien er en del av et større prosjekt, ICEE prosjektet. Innovtaion Cluster for Entrepreneurship Education, er et treårig politisk eksperimenterende prosjekt. Prosjektet er delfinansiert av Den Europeiske Kommisjon, ... -
Young People Exploring Their Media Experiences - Mediagraphy as a Reflection Tool in Upper Secondary School
Schofield, Daniel (Journal article, 2014) -
Young People’s Narratives of Media and Identity: Mediagraphy as Identity Work in Upper Secondary School
Schofield, Daniel; Kupiainen, Reijo P. (Journal article; Peer reviewed, 2015)The article explores how upper secondary students use the learning activity mediagraphy to reflect on their identity and on media as constraining and enabling factors in their social practice. In mediagraphy, the students ... -
Young voices in Europe - Youth imagining belonging and citizenship
Drejer, Brit Kari (Master thesis, 2018)This qualitative study investigated young Europeans’ negotiations of belonging, their perceptions of Europe and the relationship of these perceptions with democratic participation. The study, as part of the Why Europe ... -
Å spille sammen og bruke seg selv: elever med særlige behov og opplevelse av inkludering i Ungdomsbedrift
Schofield, Daniel; Valle, Ruth Ida; Somby, Hege Merete (Journal article; Peer reviewed, 2018)Artikkelen diskuterer potensialet til Ungdomsbedrift (UB) som læringsaktivitet for elever med særlige behov. Studien bygger på dybdeintervjuer med to elever med særlige behov, som begge har deltatt i UB i skolesammenheng. ... -
Åpenhet i et "åpent" samfunn - En intervjustudie om hvordan fem fagpersoner opplever åpenhet om selvmord
Johnsen, Reidun Kristine (Master thesis, 2019)Åpenhet i et «åpent» samfunn. I dette masterprosjektet har jeg sett på åpenhet rundt selvmord, og jeg har intervjuet fem personer med profesjonell og/eller personlig erfaring med selvmord. Gjennomføringen av intervjuene ...