Kjennetegn på digital kompetanse i én førsteklasse gjennom bruk av nettbrett i undervisningen
Abstract
I denne oppgaven blir det forsket på hvilke kjennetegn av digital kompetanse en førsteklasse har i bruk av nettbrett i undervisningen, og hvilke synspunkter læreren har. Ved å observere klassen en dag og intervjuet læreren til klassen, samt IKT-ansvarlig på skolen, gir denne besvarelsen et reflektert blikk til hvordan klassen anvender nettbrett i skolen, og hvilke affordanser de får gjennom bruk av digitale verktøy. Formålet med prosjektet er å besvare problemstillingen: «Hvordan kjennetegnes barnas digitale kompetanse i denne klassen gjennom bruk av digitale verktøy i undervisningen, og hva mener læreren?».
De teoretiske tilnærmingene oppgaven presenterer, underbygger funnene av observasjonen og intervjuene. Datamaterialet fra observasjon av en førsteklasse, og intervju av lærer, og intervju av IKT-ansvarlig, har blitt anonymisert etter jeg som forsker underskrev taushetsplikt for å bevare skolens, elevenes og de ansattes identitet skjult.
De viktigste funnene i prosjektet er at nettbrettet viser seg å være en positiv ressurs til denne klassen, da de ikke anvender den som hovedverktøy, men heller som et supplement til den ordinære undervisningen. Gjennom dette prosjektet får nettbrettet utelukkende positive tilbakemeldinger, selv om det også kan oppstå uønskede situasjoner. Klassen er i en startfase av å utvikle digital kompetanse, noe læreren også påpeker i intervjuet. Utviklingen av digital kompetanse hos elevene er et resultat av at læreren mestrer å blande det pedagogiske med IKT-feltet, slik at elevene opplever mestring og får best mulig utbytte av nettbrett. I tillegg spiller skolen en stor rolle, med tanke på nettbrettets affordanser, og hvordan skolen regulerer bruken av nettbrettet til det enkelte trinnet. In this thesis, research is carried out on the characteristics of digital competence that a first grader has in the use of tablets in teaching, and what views the teacher has. By observing the class one day and interviewing the teacher of the class, as well as the ICT manager at the school, this thesis gives a reflective look on how the class uses tablets in the school, and what affordances they get by digital tools. The purpose of the project is to answer the question: "How are the children's digital competence in this class characterized by the use of digital tools in teaching, and what are the teacher’s thoughts?".
The theoretical approaches the thesis presents support the findings of the observation and the interviews. The data material from the observation of a first class, and the interview of the teacher, and the interview of the ICT manager, have been anonymized after I as a researcher signed a duty of confidentiality to keep the school, students' and staff's identities hidden.
The most important findings in the project are that the tablet turns out to be a positive resource for this class, as they do not use it as a main tool, but rather as a supplement to the ordinary teaching. Through this project, the tablet receives positive feedback, although unwanted situations also arise. The class is in a starting phase of developing digital competence, something the teacher also points out in the interview. The development of digital competence by the students is a result of the teacher mastering to mix the pedagogical field with the ICT field, so that the students experience mastery and get the best possible benefits from the tablet. In addition, the school plays a major role, in terms of the tablet's affordances, and how the school regulates the use of the tablet for the individual level.