Blar i NTNU Open på forfatter "Listhaug, Kjersti Faldet"
-
Acquisition des connecteurs français par les apprenants norvégiens
Listhaug, Kjersti Faldet; Stenkløv, Nelly Marie Patricia Foucher (Peer reviewed; Journal article, 2023)Le présent article propose des regards croisés sur la question de l’acquisition des connecteurs français par les apprenants norvégiens. Il conjugue une étude qualitative où l’usage des connecteurs est examiné au prisme des ... -
Acquisition of L3 French: The impact of (non-)correspondence of word order in previously acquired languages
Strætkvern, Sunniva Briså; Listhaug, Kjersti Faldet (Peer reviewed; Journal article, 2024)The current study investigates the acquisition of finite verb placement in L3 French in L1 Norwegian L2 English speakers at university level. We investigate how the (non-)correspondence in surface structure in speakers’ ... -
Cross-linguistic variation and second language acquisition of human locomotion lexicalization patterns in French and Norwegian
Stevenson, Natalie (Master thesis, 2020)Cross-linguistic variation is incredibly prevalent and has led to various questions regarding human language and cognition. Such variation predominantly reflects differences in lexicalization strategies across languages, ... -
Erfaringer med norsk og engelsk blant internasjonalt ansatte på NTNU/Experiences of Norwegian and English among international staff at NTNU
Busby, Nicole Louise; Angelsen, Anja Katrine; Nygård, Gro; Dahl, Anne; Listhaug, Kjersti Faldet (Research report, 2024)• 92 % av de fast ansatte og 69 % av de midlertidig ansatte rapporterer å ha tatt norskkurs i større eller mindre grad. Likevel oppgir bare 54 % av fast ansatte at de føler de kan nok norsk til å gjøre jobben sin godt. • ... -
Façons de mesurer les connaissances métalinguistiques et la conscience métalinguistique en Français L3
Pedersen, Siri Beatrice (Master thesis, 2023)Denne studien handler om metalingvistisk kunnskap og metalingvistisk bevissthet og har som mål å utforske temaet ved å stille følgende forskningsspørsmål: Hvordan kan vi måle metalingvistisk kunnskap og metalingvistisk ... -
French as a third language in Norway: The influence of the prior languages in the acquisition of word order
Listhaug, Kjersti Faldet; Busterud, Guro; Dahl, Anne (Journal article; Peer reviewed, 2021)The present study investigated the acquisition of verb movement in L3 French by L1 speakers of Norwegian with English as their L2. To investigate the impact of previously learned languages in L3 acquisition, we looked at ... -
Kartlegging av språkvansker hos elever med et annet morsmål enn norsk i den videregående skolen i Agder
Egeland, Solveig Bru (Master thesis, 2021)Fagfeltet logopedi består av to likeverdige retninger, den helserettede og den pedagogiske. Denne masteroppgaven er innenfor den pedagogiske, og omhandler språkvansker (utviklingsmessige språkforstyrrelser) og tospråklighet. ... -
L'acquisition syntaxique en L3: Une étude sur l’interférence translinguistique dans le placement du verbe en français L3
Torheim, Karen Johanne (Master thesis, 2019)Denne studien observerer translingvistisk interferens i syntaktisk plassering av verb hos norske elever/studenter med engelsk som andrespråk og fransk som tredjespråk. Den fokuserer på tilegning av fransk som tredjespråk ... -
L'effet de la L1 et la L2 sur l'acquisition de français L3
Pedersen, Siri Beatrice (Bachelor thesis, 2021)Denne oppgaven ønsket å undersøke hvordan L1 og L2 påvirker innlæring av fransk L3 når det kommer til innlæring av plassering av verb hos norske skoleelever. Dette har blitt gjort ved en litteraturstudie der fire ... -
La taille du vocabulaire chez des étudiants de français au niveau universitaire en Norvège
Kjellmark, Maren Langen (Master thesis, 2021)Selon plusieurs études récentes, les connaissances lexicales sont primordiales pour l’acquisition de la langue en général. Dans ce mémoire, nous allons examiner la taille du vocabulaire chez des étudiants du premier semestre ... -
La taille du vocabulaire français chez des élèves au niveau lycéen en Norvège
Lie, Else Maria Rolsted (Master thesis, 2022)Dans ce mémoire, nous examinons la taille du vocabulaire en français chez les élèves du secondaire en Norvège. Nous utilisons le test X-lex (Meara et Milton, 2003), un test de oui/non avec 100 mots français et 20 mots ... -
Le rôle du niveau de maîtrise pour la représentation sémantique des prépositions spatiales en langue seconde
Listhaug, Kjersti Faldet (Journal article; Peer reviewed, 2018)This paper reports on two studies tracing the development of semantic representations for spatial prepositions in French as a second language in speakers with different proficiency levels: One study eliciting production ... -
Les prépositions spatiales en français et en norvégien: une étude expérimentale et comparative
Listhaug, Kjersti Faldet (Journal article; Peer reviewed, 2014)Geometry and function are among the factors underlying comprehension and production of spatial prepositions. Based on the Functional Geometric Framework (Coventry & Garrod 2004), this experimental study investigated the ... -
(Ne) pas. Une étude qualitative de l’enseignement de la négation française en Norvège
Ilebekk, Therese Løvli (Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som tar for seg hvordan fransk negasjon blir undervist i Norge. Jeg undersøker hvordan lærebøker presenterer negasjon, hvordan lærere underviser variasjonen mellom skriftlig og ... -
The role of L1 Norwegian and L2 English in the acquisition of verb placement in L3 German
Dahl, Anne; Listhaug, Kjersti Faldet; Busterud, Guro (Chapter, 2022)Focusing on the much-debated question of transfer from previously learned languages in L3 acquisition, we investigate acquisition of finite verb placement in L3 German. Participants are L1 Norwegian high-school students ... -
Spatial Prepositions and Second Language Acquisition: The acquisition of spatial prepositions in French by native speakers of Norwegian
Listhaug, Kjersti Faldet (Doctoral thesis at NTNU;2015:193, Doctoral thesis, 2015)The overall objective of the present thesis was to investigate the semantic underpinnings of a selection of spatial prepositions in Norwegian and French, to assess sources of difficulties for the use and comprehension of ... -
To modeller for tredjespråkstilegnelse av grammatikk i møte med fremmedspråkelevers utvida flerspråklige kompetanse
Listhaug, Kjersti Faldet (Journal article, 2023)I denne artikkelen tegner jeg et bilde av den flerspråklige kompetansen hos et utvalg fransk- og tyskelever på videregående skole og viser at det flerspråklige repertoaret deres går ut over morsmål og engelsk, samt at det ... -
Verb placement in L3 French and L3 German. The role of language-internal factors in determining cross-linguistic influence from prior languages
Busterud, Guro; Dahl, Anne; Kush, Dave Whitney; Listhaug, Kjersti Faldet (Peer reviewed; Journal article, 2023)This article explores cross-linguistic influence and the relationship between surface structure and underlying syntactic structure in L3 acquisition of verb placement in L1 Norwegian L2 English learners of L3 German or ...