Façons de mesurer les connaissances métalinguistiques et la conscience métalinguistique en Français L3
Abstract
Denne studien handler om metalingvistisk kunnskap og metalingvistisk bevissthet og har som mål å utforske temaet ved å stille følgende forskningsspørsmål: Hvordan kan vi måle metalingvistisk kunnskap og metalingvistisk bevissthet på i fransk som tredjespråk?
Etter å ha analysert eksisterende litteratur om temaet og etter å ha etablert en definisjon for begrepene metalingvistisk kunnskap og metalingvistisk bevissthet, ble det gjennomført en metalingvistisk studie. Denne studien ble utført gjennom to nettbaserte spørreskjemaer. Det første spørreskjemaet besto av fire metalingvistiske tester på fransk; testen for identifikasjon av ordfunksjoner og testen for identifikasjon av ordklasser som ble antatt å måle metalingvistisk kunnskap, og testen for morfologisk bevissthet og testen for setningsstruktur som ble antatt å måle metaspråklig bevissthet. De franske versjonene av de metalingvistiske testene ble utviklet og pilotert for denne studien. I tillegg til de metalingvistiske testene, inkluderte det første spørreskjemaet en fransk versjon av LexTALE-testen for å fastslå deltakernes språkkunnskaper, og et bakgrunnsskjema. Det andre spørreskjemaet besto av den engelske versjonen av alle de metalingvistiske testene, og den engelske versjonen av LexTALE-testen. Spørreskjemaene ble delt ut til en liten deltakergruppe bestående av universitetsstudenter som studerer fransk på universitetsnivå.
Deltakergruppen var for liten til å trekke noen statistiske konklusjoner, men resultatene indikerer at de metaspråklige testene som ble testet i denne studien potensielt kan måle metalingvistisk kunnskap og metalingvistisk bevissthet. Testen for identifikasjon av ordfunksjoner og testen for identifikasjon av ordklasser ser ut til å måle metalingvistisk kunnskap og var de mest vellykkede av testene. De franske versjonene av testen for morfologisk bevissthet og testen for setningsstruktur så ut til i en grad å måle metalingvistisk bevissthet, men de bør både gjennomgås og videreutvikles før de potensielt kan brukes i en senere studie. This study is about metalinguistic knowledge and metalinguistic awareness and aims to explore the topic by posing the following research question: How can we measure metalinguistic knowledge and metalinguistic awareness in L3 French?
After analyzing existing literature on the topic and establishing a definition for the concepts metalinguistic knowledge and metalinguistic awareness, a metalinguistic study was conducted. This study was conducted through two online questionnaires. The first questionnaire consisted of four metalinguistic tests in French; The word function identification test and the word class identification test that were assumed to measure metalinguistic knowledge, and the morphological awareness test and the sentence structure test that were assumed to measure metalinguistic awareness. The French versions of the metalinguistic tests were developed and piloted for the present study. In addition to the metalinguistic tests, the first questionnaire included a French version of the LexTALE test to establish the participants language proficiency, and a background questionnaire. The second questionnaire consisted of the English version of all the metalinguistic tests, and the English version of the LexTALE test. The questionnaires were distributed to a small participant group consisting of university students that study French at university level.
The sample size was too small to draw any statistical conclusions, but the results indicate that the metalinguistic tests tested in this study can potentially measure metalinguistic knowledge and metalinguistic awareness. The word function identification test and the word class identification test seem to be measuring metalinguistic knowledge and were the most successful out of the tests. The French versions of the morphological awareness test and sentence structure test seemed to somehow measure metalinguistic awareness, but they should both be reviewed and further developed before potentially being used in a later study.