Browsing NTNU Open by Author "Dahl, Heidi"
Now showing items 1-20 of 21
-
Argumentasjon og representasjon
Hollund, Margrethe; Ottesen, Oda Hovda (Master thesis, 2023)I denne studien undersøkes elevers bruk av matematiske representasjoner når de skal argumentere for gyldigheten til to matematiske påstander. Formålet med studien var å se om det fantes en sammenheng mellom måten elevene ... -
Argumentasjon og representasjon
Hollund, Margrethe; Ottesen, Oda Hovda (Master thesis, 2023)I denne studien undersøkes elevers bruk av matematiske representasjoner når de skal argumentere for gyldigheten til to matematiske påstander. Formålet med studien var å se om det fantes en sammenheng mellom måten elevene ... -
Cantor minimal systems and AF-equivalence relations
Dahl, Heidi (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2008:54, Doctoral thesis, 2008) -
Collaborative talk in mathematics - contrasting examples from third graders
Dahl, Heidi; Klemp, Torunn; Nilssen, Vivi Lisbeth (Journal article; Peer reviewed, 2017)There is a substantial body of knowledge on the importance of language for learning in general, and for learning mathematics in particular. Hence, language skills and collaborative learning are emphasised in the Norwegian ... -
Collaborative tool-mediated talk - an example from third graders
Dahl, Heidi; Klemp, Torunn; Nilssen, Vivi Lisbeth (Chapter, 2018)The importance of language and social interaction in learning mathematics has been widely emphasized the last decades. In this paper, we present a dialog between two eight-year-old girls, working on a multiplication task. ... -
«Det er ikke de spissene der som er kanter […] det er de lange»
Sangolt, Aleksander René (Master thesis, 2018)I denne oppgaven har jeg undersøkt hvordan elever uttrykker geometrikunnskap gjennom arbeid med sortering av todimensjonale figurer. Jeg har analysert elevers utsagn ved hjelp av van Hiele-nivåene og forsøkt å plassere ... -
Elevers beskrivelser av multiplikasjon: En kvalitativ studie av intuitive modeller for multiplikasjon hos elever på femte trinn
Iversen, Sigrid (Master thesis, 2010)Denne oppgaven tar utgangspunkt i et konstruktivistisk syn på læring. Under forutsetning av at ny kunnskap må bygge på allerede eksisterende kunnskap, er det utført en undersøkelse for å besvare følgende problemstilling: ... -
En kvalitativ studie av en lærers praksis i utforskende matematikkundervisning på 3.trinn
Midtsian, Andrea; Røynås, Ane Marie (Master thesis, 2022)I denne forskningsstudien har vi undersøkt utforskende matematikk i begynneropplæringen. Mer spesifikt har vi sett på hva som kjennetegner en lærers kommunikasjon i utforskende helklassesamtaler og hennes begrunnelser for ... -
En kvalitativ studie av tre barneskolelæreres bruk av og oppfatninger omkring konkreter
Larionov-Myhre, Alexander (Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven blir det presentert funn og tidligere teori basert på problemstillingen: Hvordan lærere bruker konkreter i barneskolen, og hva er læreres oppfatninger omkring bruk av konkreter? Dette har blitt delt ... -
Førsteklassingers arbeid med mønster
Rolstad, Åshild (Master thesis, 2022)Sammendrag Denne studien har undersøkt førsteklassingers arbeid med mønster. Hensikten med studien var å redegjøre for hva et læringsmateriell basert på ulike oppgaver innen repeterende og voksende mønster kan legge til ... -
Hvordan kan du ikke tro på det?! En kvalitativ studie med eksplorerende design av elevers argumentasjon i bevissituasjonen singel-case.
Bakke, Hege Elisabeth (Master thesis, 2022)Min forskning handler om matematisk resonnering og argumentasjon, og utvikling av hensiktsmessige læringsressurser innenfor dette området. Formålet med studien har vært å identifisere faktorer som påvirker elevers argumentasjon ... -
Kan kombinatorikk tegnes?
Larssen, Reidi Steen (Master thesis, 2019) -
Lesson Plays as a Mirror on Prospective Teachers' Professional Knowledge for Mathematics Teaching
Dahl, Heidi; Enge, Ole; Hansen, Torkel Haugan; Valenta, Anita (Journal article; Peer reviewed, 2019)In this study, we analyse 23 prospective teachers’ lesson plans for short whole-class mathematics discussions held with students at a middle school. The plans are in the form of "lesson plays", where an imagined discussion ... -
LÆREBØKER, ALGEBRA OG REPRESENTASJONER En kvalitativ studie av 3 lærebøker på ungdomstrinnet, med tanke på bruk av representasjoner i arbeid med algebra.
Rød, Gro Kleven (Master thesis, 2020)Algebra er et emne som mange elever syns er vanskelig, og som mange elever sliter med å lære. Målet med denne masteroppgaven er å se på hvordan noen lærebøker for ungdomstrinnet legger opp arbeidet med algebra i utvalgte ... -
«Med blanke ark og farjestifter tel»
Alseth, Ingunn (Master thesis, 2019)Masteroppgaven setter søkelys på hvordan elever bruker tegninger i problemløsningsprosessen og hva som finnes av detaljer i disse tegningene. Hensikten med å studere dette, er å se om tegning som representasjon har noen ... -
Objekt eller posess - En kvalitativ studie av elevers oppfatning av negative tall på 7.trinn
Aasander, Rikke Overvik (Master thesis, 2018) -
Spørsmålsstilling i matematikkundervisning
Schjerpen, Heidi (Master thesis, 2020)Det er en bred enighet om at muntlige ferdigheter og matematiske samtaler er viktige for elevers læring og utvikling i matematikk. Det viser seg imidlertid å være et gap mellom intensjonene om disse ferdighetene og det som ... -
Tegning som verktøy i matematikk
Kleven, Astrid Hågensen (Master thesis, 2019)Studien fokuserte på barns bruk av tegning som et verktøy i matematikk. Hensikten med studien var å si noe om hvordan tredjeklassinger bruker tegning som en matematisk representasjon til problemløsing i matematikk. Studiens ... -
To-lærersystemet - en studie om matematikklæreres forståelse og praksis av ordningen i undervisningen på ungdomstrinnet
Husby, Malvin (Master thesis, 2023)Studien retter søkelyset på læreres forståelse og praktisering av to-lærerordningen i matematikkundervisningen på ungdomstrinnet. Forskningen er praksisnær og studien har en kvalitativ tilnærming der den matematiske samtalen ... -
Visuelle mediatorer i en brøkdiskurs En kvalitativ studie av femtetrinnselevers bruk av visuelle mediatorer og hvordan de påvirker elevenes brøkdiskurs
Molstadengen, Heidi; Wikkelsmo, Alf Gunder (Master thesis, 2021)Sammendrag Studien vår har undersøkt hvordan elever bruker tallinjer og bilder av arealer i en læringssituasjon knyttet til temaet brøk. Hensikten har vært å få innsikt i hvordan disse to visualiseringsformene påvirker ...