To-lærersystemet - en studie om matematikklæreres forståelse og praksis av ordningen i undervisningen på ungdomstrinnet
Abstract
Studien retter søkelyset på læreres forståelse og praktisering av to-lærerordningen i matematikkundervisningen på ungdomstrinnet. Forskningen er praksisnær og studien har en kvalitativ tilnærming der den matematiske samtalen står i fokus.I tillegg til retningslinjer fra sentralt hold er studien forankret i teorier om to-lærer som system i undervisningen. Her presenteres blant annet forskning fra Cook & Friend (2010), Conderman og Bresnahan (2007), Sweigart & Landrum (2015) og Hannås (2017). Med utgangspunkt i Vygotsky (1978) og det sosiokulturelle læringssynet, presenteres litteratur knyttet til den matematiske samtalen og det tenkende klasserommet. Her er Stein et. Al (2008), Drageset (2015), Wæge (2015) og Liljedahl (2020) sentrale forfattere.Empiri og funn tyder på at to-lærerordningen er blir satset på av skoleadministrasjonen, og at faglærere i matematikk har en positv innsilling til bruken av systemet. Funn tyder også på at ordningen kan være et godt verktøy i en samtaleorientert undervisningspraksis. I tillegg pekes det på at gjensidig samarbeidsvilje og trygghet partene i mellom er av avgjørende betydning. This study focuses on teachers' understanding and practice of the co-teaching system in mathematics teaching at secondary level. The research is close to practice and the study has a qualitative approach where the mathematical conversation is in focus.In addition to central guidelines, the study take a closer look at theories about co-teaching. Among other, research from Cook & Friend (2010), Conderman and Bresnahan (2007), Sweigart & Landrum (2015) and Hannås (2017) will be presented.Based on Vygotsky (1978) and the sociocultural view of learning, literature related to the mathematical conversation and the thinking classroom is presented. Stein et. Al (2008), Drageset (2015), Wæge (2015) and Liljedahl (2020) are central authors.Empirics and findings indicate that the co-teaching system is being pursued by the school administration, and that teachers in mathematics have a positive attitude towards the use of the system. Findings also indicate that the scheme can be a usefull tool in a conversation-oriented teaching practice. In addition, it is pointed out that mutual cooperation and confidence between the two parts are of decisive importance.