Blar i NTNU Open på tittel
Viser treff 53243-53262 av 105774
-
''Jeg ser hvordan min kropp ser ut i forhold til deres kropp'" - En kvalitativ intervjustudie av sju tenåringsjenters refleksjoner rundt kropp og representasjoner av kropp på Instagram
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven tar sikte på å få kunnskap om tenåringsjenters opplevelser og tanker rundt kropp og representasjoner av kropp på bildedelingstjenesten Instagram. For at ungdom skal kunne dele og se andres innlegg på ... -
«Jeg ser ikke inn i hodet hennes!» En studie av elevers litterære samtaler omkring novellen «JEG/MON», og dens evne til å skape forståelse for andre
(Master thesis, 2022)Sammendrag Våren 2021 startet NTNU opp et prosjekt kalt PRANO – Praksisforankrede norskfaglige masterprosjekter, som min masteroppgave er utarbeidet fra. Derfor har jeg gjennomført forskning i klasserommet og brukt ... -
"Jeg sier bare: Hey ho, Let's go!" - code-switching in teenage magazines in Norway
(Master thesis, 2014)This thesis seeks to investigate the use of English in teenage magazines in Norway. Five magazines were chosen to constitute the thesis, all written with teenagers and young adults as the target readers; Topp, Julia, Elle, ... -
''Jeg sier jo at jeg er usikker, men samtidig så er jeg sikker og'' - En kvalitativ studie om hvilken erfaring tre ansatte i PPT har i arbeidet med matematikkvansker hos elever i Trondheim kommune
(Master thesis, 2017)I denne studien forsøker jeg å svare på spørsmålet: Hvilken erfaring har tre ansatte i PPT i arbeidet med matematikkvansker hos elever i Trondheim kommune? Utvalget mitt besto av tre informanter, to som jobbet som ... -
«Jeg skal aldri slutte!»: En undersøkelse av prosjektet Ungdom og medbestemmelse, mestring og motivasjon – et nasjonalt samarbeidsprosjekt mellom Norges Musikkorps Forbund og Norsk kulturskoleråd
(Master thesis, 2014)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt tiltak som settes inn for å få flere ungdommer til å velge å fortsette i korps. Selv om man ser at flere ungdommer forsvinner fra korpsene, er det også mange som fortsetter. Gjennom ... -
“Jeg skammet meg sånn” - En kvalitativ studie på utviklingen og betydningen av skamfølelse hos unge partnervoldsutsatte”
(Master thesis, 2020)Vold i parforhold er et omfattende samfunnsproblem, da det antas at prevalensen er høy både nasjonalt og internasjonalt. Å utsettes for vold over tid har vist seg å forårsake økt sannsynlighet for psykiske vansker og ... -
“Jeg skammet meg sånn” - En kvalitativ studie på utviklingen og betydningen av skamfølelse hos unge partnervoldsutsatte”
(Master thesis, 2020)Vold i parforhold er et omfattende samfunnsproblem, da det antas at prevalensen er høy både nasjonalt og internasjonalt. Å utsettes for vold over tid har vist seg å forårsake økt sannsynlighet for psykiske vansker og ... -
"Jeg skjønner at i Oslo på riktig skole, så ser de på nynorskundervisning nesten som bunad og fele" - en komparativ kvalitativ analyse av forskjeller og likheter i sidemålsundervisningen i bokmål og nynorsk
(Master thesis, 2024)Jeg har i denne masteroppgaven undersøkt dagens sidemålsundervisning ved et utvalg ungdomsskoler. Studien er en komparativ analyse, hvor jeg har sett på forskjeller og likheter mellom hvordan sidemålstemaet behandles i ... -
«Jeg skjønner hva han gjør, men ikke hvordan han kommer på å gjøre det» - En casestudie av R1-elevers forståelse av bevis
(Master thesis, 2015)Denne casestudien handler om bevisforståelse hos VG2-elever som har faget matematikk R1. Det overordnede forskningsspørsmålet for studien er: Hvilke bevisskjemaer benytter R1-elever seg av når de beviser? Studien har også ... -
Jeg skjønner ikke hvorfor vi må på egne kvinnekurs - En kvalitativ undersøkelse av kvinnelige toppdommeres erfaringer med likestillingstiltak i håndball
(Master thesis, 2020)Denne oppgaven handler om hvilke oppfatninger, holdninger og erfaringer kvinnelige toppdommere i håndball har til kjønnspolitiske strategier som egne kvinnekurs, og hvordan kursene forståes som et kjønnspolitisk virkemiddel. ... -
Jeg skjønte jo selv at noe var galt... : en studie av jenter med AD/HD i et livsløpsperspektiv
(Master thesis, 2015) -
"Jeg skulle gjerne ha utfordret elevene mer" Seks norsklærere om skjønnlitteraturens posisjon, verdi og formål i norskfaget
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse av hvordan norsklærere i videregående forstår litteraturundervisningens nytte, funksjon og potensial i norskfaget. Studiens overordnede forskningsspørsmål har følgende ... -
"Jeg skulle selvfølgelig ønske at det var mer som ble gjort" - En kvalitativ studie av tidligere grunnskoleelevers opplevelse av samlivsbrudd og behov for støtte i skolen.
(Master thesis, 2024)Temaet for denne studien er barn i samlivslivsbrudd og hvordan lærere støtter disse barna. Formålet med oppgaven er å få innsikt i hvordan støtten lærere har gitt barna, har påvirket eller blitt opplevd av barna selv. ... -
"JEG SLUTTET PÅ GRUNN AV TRENER" -Trenerens påvirkning til frafall i håndball
(Bachelor thesis, 2019)Formålet med studiet er å få et innblikk, fra spillernes perspektiv, hvordan en trener påvirker frafallet i organisert idrett som håndball. Forskningsprosjektet tar perspektiv fra situasjoner spillere har opplevd med trener, ... -
«Jeg smiler så ekte jeg kan»: En litteraturvitenskapelig studie av barnet som pårørende i seks nyere norske ungdomsromaner
(Master thesis, 2022)Folkehelse og livsmestring ble innført som tverrfaglig emne i forbindelse med at Kunnskapsløftet 2020 tredde i kraft. Dette innebar en ny dreining i norskfaget, og medførte at norsklærere nå skulle undervise i helse. ... -
'Jeg som en Vise kun er'. Fortellende stemmer i norske skillingsviser
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Skillingstrykk var et sentralt medium for formidling av visetekster i Norge i flere hundre år. I denne artikkelen drøftes skillingsviser fra perioden 1780 til 1860 med vekt på trekk ved skillingsvisene som var mye i bruk ... -
Jeg som meg, og jeg som deg - En sosiolingvistisk studie av språklige ideologier og praksiser i en skuespillerutdanning
(Master thesis, 2018)Skuespillere må forholde seg til språk på en helt spesiell måte. Derfor er det interessant å se på språkbruk innenfor institusjoner hvor skuespillere opererer. For å kunne si noe om hvilke språklige holdninger som finnes ... -
«Jeg stoler på at du liker sjokoladekaka som bor på Solsiden»: En empirisk undersøkelse av preposisjonsobjekt, direkte objekt og bundne predikatsadverbial
(Bachelor thesis, 2024)Formålet med denne oppgaven var å undersøke hvordan preposisjonsobjekt skiller seg fra direkte objekt på den ene siden, og bundne predikatsadverbial på den andre siden. Med utgangspunkt i referansegrammatikken, har jeg ... -
“Jeg synes det er mest vanlig å skrive slik jeg prater” En sosiolingvistisk studie av elevers dialektale skriving og holdninger i Gudbrandsdalen
(Master thesis, 2022)I denne sosiolingvistiske studien undersøker jeg elevers dialektale skriving og tanker om skriving på dialekt blant tre unge i Gudbrandsdalen. Dagens elever bruker skriftspråket aktivt i både skolesammenheng og på fritiden, ...