Blar i NTNU Open på tittel
Viser treff 52164-52183 av 103935
-
"Je suis sur Paris cette semaine" : une analyse de l'emploi de la préposition sur devant les noms de ville
(Master thesis, 2015)In this master’s thesis we try to define the semantics of one of the new extensions of the French spatial preposition sur. Recently this preposition has shown a growing tendency to replace à in certain settings, one of ... -
Jean Bodin and religious toleration
(Journal article; Peer reviewed, 2019)In the wake of the Protestant Reformation and the division of Western Christianity into rival religious camps, France descended into religious civil war in the years 1562-1598. The question then was how to respond to it. ... -
Jean Potocki: esthétique et philosophie de l’errance
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2012:146, Doctoral thesis, 2012) -
Jeg bare telte, jeg
(Master thesis, 2020)De siste årene har det vært en enorm økning i bruken av interaktive, digitale verktøy i skolen, både i Norge og internasjonalt. Samtidig etterspørres det mer forskning på konsekvensene av denne digitaliseringen, og spesielt ... -
Jeg ble litt overasket over hvor mye elevene kan. En kvalitativ studie med fokus på læreres bruk av ulike læringsaktiviteter, helklassesamtale og samtaletrekk som redskap for å skape en aktiv tilnærming til matematikkfaget.
(Master thesis, 2020)Jeg ble litt overasket over hvor mye elevene kan, er en kvalitativ studie hvor jeg ser på læreres bruk av ulike læringsaktiviteter, helklassesamtale og samtaletrekk som redskap for å skape en aktiv tilnærming til ... -
«Jeg blir behandlet som en gutt og ikke en elev"
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie med en fenomenologisk tilnærming, som undersøker elevenes oppfatninger av kjønnsforskjeller i skolen. Formålet med forskningen er å bidra til økt innsikt og nyansering av elevers ... -
"Jeg blir meg i samspill med deg" : en kvalitativ studie om å fremme sosial kompetanse hos de yngste barna i barnehagen
(Master thesis, 2015)Denne undersøkelsen omhandler arbeidet med å fremme sosial kompetanse hos de yngste barna i barnehagen. Undersøkelsen er en kvalitativ intervjustudie med to barnehagelærere som har lederansvar. Deltakerne jobber i hver sin ... -
«Jeg blir veldig trøtt og sliten av å nave egentlig»: En kvalitativ undersøkelse av unge arbeidslediges opplevelse av hverdagen og motivasjon for å søke jobb
(Master thesis, 2013)Resultatet i denne studien viser at for arbeidsledige er en strukturert hverdag, sosial tilhørighet og meningsfulle aktiviteter faktorer som har betydning for velværen. Flere faktorer som virker inn på velvære, kan både ... -
"Jeg bruker mest læreboka" : en studie om hvordan elever benytter ulike ressurser i matematikk
(Master thesis, 2013-08-12) -
Jeg burde være enda litt tynnere
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om hvordan idrettskultur bidrar til å legitimere og stigmatisere spiseforstyrrelser i toppidrett. Formålet med oppgaven er å utforske hvordan idrettskultur kan påvirke forholdet til mat og kropp ... -
"Jeg er alene her"
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker hvilke føringer det spesialpedagogiske systemet legger for spesialpedagogers handlingsrom for å arbeide med sosial inkludering i skolen. Oppgaven benytter seg av en komparativ tilnærming, ... -
«Jeg er et meget sensibelt menneske» – Sensibilitet og tvil i Sigurd Mathiesens Unge sjæle (1903)
(Master thesis, 2022)Oppgaven undersøker hvordan fortellerne i Sigurd Mathiesens debutsamling Unge sjæle tilskrives det jeg kaller sensible egenskaper, og hvordan dette leder fortellerne til å tvile på seg selv og sin omverden. Mathiesens ... -
"Jeg er født døv og identifiserer meg som døv, definitivt!" - En studie av døve ungdommer og deres utvikling av identitet i lys av historiebevissthet
(Master thesis, 2015)I denne oppgaven presenteres en empirisk forskningsundersøkelse gjennomført med 7 døve ungdommer. Temaet for oppgaven har vært døve ungdommer og deres identitetsdanning i lys av historiebevissthet, da denne gruppen definerer ... -
Jeg er glad i dere gutta
(Master thesis, 2021)Sammendrag I denne oppgaven undersøker jeg hvordan integrering forstås av en fotballklubb som er opptatt av inkludering, og hvordan fotballdeltakelse kan bidra til integrering av unge menn med innvandrerbakgrunn. Det ... -
Jeg er ikke en maskin - En kvalitativ intervjustudie av leders opplevelse av leder-medarbeider-relasjonens betydning for bruken av tilbakemeldinger
(Master thesis, 2018)Formålet med denne studien er å sette fokus på betydningen av mellommenneskelige relasjoner for ledelse. Mange norske ledere kan oppleve det som utfordrende å gi tilbakemeldinger (Spurkeland, 2012). I denne studien undersøker ... -
“JEG ER IKKE REDD FOR Å DØ, MEN REDD FOR Å LEVE” - Sykepleiers utfordringer med å ivareta ALS-pasienter som ber om hjelp til å avslutte livet
(Bachelor thesis, 2019)Bakgrunn: I Norge er det mellom 300-400 mennesker som til enhver tid har diagnosen amyotrofisk lateralsklerose, ALS. Sykdommen er inkurabel og sykdomsutviklingen varierer kraftig. Med en overlevelsestid på 3-5 år oppstår ... -
Jeg er ikke så opptatt av havet, jeg, fordi jeg har det så bra på land
(Bachelor thesis, 2020)Tema for oppgaven omhandler formidling av havforskning, i hvilken grad informasjonen når ut til ungdomsskoleelever og viktigheten av at denne aldersgruppen forstår relevansen av tilstanden i havrommet. Temaet belyses gjennom ... -
"Jeg er ikke typisk mellomleder, jeg bryr meg jo om folk.": En kvalitativ studie om hvordan mellomledere konstruerer forståelse av sin lederposisjon.
(Master thesis, 2010)Ledelseforskningen har lenge prøvd å avklare hva som kjennetegner innholdet i god/dårlig (mellom)ledelse, og gjennom dette avklare hvem som bør/skal gjøre hva mot hvem. Dette har imidlertid gitt flere spørsmål enn svar. ... -
"Jeg er ingen leksegutt, jeg er en lekegutt!": En kvalitativ studie om læreres erfaringer knyttet til elever med lærings- og undervisningshemmende atferd og læringsmiljø
(Master thesis, 2011)I denne studien ønsker vi å belyse følgende problemstilling: ”Hvordan opplever og erfarer lærere å legge til rette for et godt læringsmiljø for alle i en klasse med elever med lærings- og undervisningshemmende atferd”? ...