Browsing NTNU Open by Title
Now showing items 21049-21068 of 101478
-
"Det er systemet som gjør at barn håndterer systemet slikt som de gjør" : en kvalitativ studie av faktorer som virker inn på den spesialpedagogiske hjelpen til barn med særskilte behov, sett i lys av systemperspektivet
(Master thesis, 2016)Tema for oppgaven er systemperspektivet og gjennom oppgaven ønsket jeg å få innsikt i spesialpedagogers arbeid med systemperspektivet i den spesialpedagogiske hjelpen. Jeg har valgt barnehage som forskningsfelt, ut i fra ... -
Det er tanken som teller? - Problematisering av oljefyringsforbudet i to norske kommuner
(Master thesis, 2019)Norge har forpliktet seg til å redusere klimagassutslipp med 40% frem til 2030. Allerede i 2012 varslet Stortinget at et mulig oljefyringsforbud kunne komme, men nå er det formelt vedtatt med virkning fra 1. januar 2020. ... -
Det er trygt her - En kvalitativ studie av hvordan unge kvinnelige tilflyttere opplever Ulstein kommune sin attraktivitet
(Master thesis, 2023)Ulstein kommune står overfor et kvinneunderskudd. Dette er et utbredt problem i Distrikts-Norge, og har flere negative konsekvenser knyttet til fremtidig svak befolkningsvekst, sosialt samhold, «image», arbeidsmarked og ... -
«Det er vanskelig å lære noen noe man ikke kan, som ingen kan.»
(Master thesis, 2023)«Det er vanskelig å lære noen noe man ikke kan, som ingen kan.» Denne studien undersøker hvordan man som ordinær barnehage kan tilrettelegge for et bimodalt tospråklig miljø for barn som har cochleaimplantat (CI) og skal ... -
Det er vanskeligere for kvinner å hevde seg som topptrenere
(Master thesis, 2021)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan kvinnelige topptrenere opplever å være kvinne i et mannsdominert miljø, og hvilke utfordringer de møter i en slik rolle. Jeg har også undersøkt likestillingsarbeidet ... -
“Det er veldig fint å bo på en lokal plass med mye fellesskap: der voksne er venner og barn er venner”. En kvalitativ studie om betydningen av barns oppveksted for deres tanker om framtiden
(Master thesis, 2023)Stedet vi kommer fra er med på å forme oss og legger grunnlag for hvilke valg vi tar senere i livet. Vi vet at den urbane livsstilen står sterkt i samfunnet og det er i dag mange unge som tar valget med å flytte ut fra ... -
"Det er veldig krevende å stå i disse situasjonene"
(Master thesis, 2020)Vold i skolen ses på som en av de mest komplekse og utfordrende problemene vi har i utdanningssystemet. Tidligere kvantitativ forskning indikerer at vold stadig er et økende problem i norsk skolehverdag. Selv om dette har ... -
«Det er veldig sånn at det er et valg for livet»
(Journal article; Peer reviewed, 2018)I 10. klasse i ungdomsskolen må elevene gjøre valg av stor betydning for sitt senere liv. Hva skal de bli? Dette prosjektet fulgte 1025 ungdommer fra 10. klasse i 11 ungdomsskoler over i videregående skole og har ... -
«Det er verbet som bestemmer, er det ikke?»: Ein kvalitativ analyse av tre utforskande samtalar om valens mellom elevar på 10. trinn
(Master thesis, 2023)Hovudformålet med denne oppgåva er å undersøka kva grammatisk forståing elevar på 10. trinn gir uttrykk for i utforskande samtalar om valens. I oppgåva analyserer eg tre samtalar med til saman ni elevar. I samtalane vurderer ... -
«Det er vi litt vage på» - Hvilken plass har flerspråklige barns morsmål i Trondheim kommune og i to utvalgte barnehager?
(Master thesis, 2018)Innvandringen til Norge har økt kraftig de siste 10 årene, og antallet flerspråklige barn i barnehager femdoblet seg mellom 2000 og 2016. I Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver står det at «barnehagen må støtte ... -
«Det er vi som eier fotballen» - En kvalitativ studie av norske fotballsupporteres holdninger til ulike eierskapsmodeller i norsk fotball
(Master thesis, 2022)Utviklingstrekkene ved den moderne fotballen har ifølge Hjelseth (2012) gjort at standardfortellingen om at fotballens status som «the peoples game» hører fortiden til. Fotballen blir gjort om til en gjenstand og setter ... -
«Det er viktig at de føler mestring, og at det ikke blir ekkelt!»
(Master thesis, 2022)Tematikken for denne masteroppgaven er hvordan lærere jobber for å inkludere elever med innadvendt atferd. Jeg ville også finne ut hvilke refleksjoner lærerne hadde om hvordan de skulle ønske de kunne jobbet med inkludering. ... -
«Det er viktig at der er rom for alle kjensler i barnehagen»
(Master thesis, 2020)Denne studien tek sikte på å få kunnskap om korleis det blir arbeida med tematikken kjensler i barnehagen. Formålet med studien var å få ei djupare innsikt i tre ulike barnehagelærarar sine tankar og erfaringar knytt til ... -
''Det er viktig at eleven føler seg sett, høyrt og forstått'' - Ein kvalitativ studie om skulerådgjevarar sine erfaringar med å skape tillitsfulle relasjonar til elevar i ungdomsskulen
(Master thesis, 2018)I denne studien har eg undersøkt korleis skulerådgjevarar beskriv sitt arbeid med å skape tillitsfulle relasjonar til elevar i ungdomsskulen. Skulekvardagen er hektisk, og det kan vere ei utfordring å få nok tid til å skape ... -
«Det er viktig å anerkjenne at rasisme er et problem»
(Master thesis, 2021)En viktig del av samfunnsfaget er å utvikle elever til å bli selvstendige og engasjerte samfunnsborgere. I dette arbeidet er blant annet innføring i komplekse begreper og tilhørende strukturer sentralt. Gjennom økt ... -
«Det er viktig å slappe av og ikke bli opptatt hele tiden»: Om aspekt i norske andrespråkstekster
(Master thesis, 2013)Denne oppgaven tar for seg utfordringene norske andrespråksinnlærere har når det gjelder bruken av verbene være, bli, ha og få. Bakgrunnen for problemene skyldes at innlærerne ikke behersker det aspektuelle skillet disse ... -
Det etniske nettverkets betydning for innvandrerens selvfølelse og tilhørighet i det nye samfunnet.
(Master thesis, 2012)Bakgrunn: Grunnlaget for sosialt arbeid er at personen selv har kunnskap og kompetanse til å sette sin egen situasjon i en meningsfull kollektiv sammenheng. Gjennom sosial deltakelse skapes det muligheter for å danne sosiale ... -
«Det finnes alltid en joker som gjennomskuer blendverket»: En analyse av den implisitte leser i Kabalmysteriet av Jostein Gaarder
(Master thesis, 2013)Det finnes alltid en joker som gjennomskuer blendverket» er en masteroppgave om den implisitte leser i Jostein Gaarders Kabalmysteriet fra 1990. Bakgrunnen for oppgaven er samtidsresepsjonens samstemte utsagn om at den ...