Browsing NTNU Open by Author "Brøseth, Heidi"
Now showing items 1-20 of 23
-
A neo-constructional approach to computer-oriented talk
Brøseth, Heidi (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2007:257, Doctoral thesis, 2007) -
Emojiers pragmatiske funksjoner i ungdommers digitale kommunikasjon
Lid, Arne Bjarte (Master thesis, 2022)I 2017 avslørte Facebook at det hver eneste dag sendes over 5 milliarder emojier gjennom chattetjenesten deres Messenger. Disse overveldende brukstallene kan fortelle oss noe om hvilken plass emojier har fått i den digitale ... -
Emojis og høflighet En undersøkelse av emojis påvirkning på fortolkningen av høflighetsytringer
Kristoffersen, Tore Hongshagen (Master thesis, 2021)Denne masteravhandlingen har til hensikt å utforske hvordan emojis påvirker vår oppfatning av høflighet i ytringer. Dette er et tema som ikke er beskrevet tidligere i norsk pragmatikkforskning og denne studien er derfor ... -
En lærebokanalyse innen høflighetspragmatikk.
Nilsen, Nils-Christian. (Bachelor thesis, 2019)I denne bacheloroppgaven skal jeg gjøre en læreverkanalyse av «Ny i Norge» (2013) av Gerd Manne og Gölin Kaurin Nilsen. Det vil i denne oppgaven bli sett på bruk av høflighetsfraser i sammenheng med imperativer. Eksempel: ... -
Fire norsklæreres syn på grammatikkens posisjon i sin norskundervisning
Sjong, Hedda Kaarstad (Master thesis, 2017)I denne mastergradsavhandling undersøker jeg følgende problemstilling:” Hvilken posisjon presenterer fire norsklærere at grammatikken har i deres norskundervisning?”. For å finne svar på dette har jeg benyttet med av den ... -
First-year student teachers’ knowledge of L1 grammar
Brøseth, Heidi; Nygård, Mari (Peer reviewed; Journal article, 2023)Despite protracted concerns about Norwegian students’ decline in grammatical knowledge, the issue is poorly researched empirically. Aiming to describe the level of Norwegian students’ grammatical knowledge in more detail, ... -
Førsteårs lærerstudenters forståelser og misforståelser av deskriptiv grammatikk
Nygård, Mari; Brøseth, Heidi (Peer reviewed; Journal article, 2023)Flere internasjonale studier viser at lærerstudenter og lærere har svake grammatikkkunnskaper. Også i norsk kontekst har fagfolk uttrykt bekymring for ei liknende utvikling. De få norske empiriske studiene som er ... -
Grammatikkoppgaver etter fagfornyelsen. En teoretisk analyse av grammatikkoppgavene i en lærebok i norsk for 8.-10. trinn
Brennhaug, Christine (Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker grammatikkoppgaver i en lærebok i norsk (Kontekst, 8-10 Basis) som er revidert etter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. Undersøkelsen tar for seg hvordan grammatikkoppgavene er utformet ... -
Høflighet i menneske-maskin-dialoger
Brøseth, Heidi (Journal article; Peer reviewed, 2013)Tidligere studier innenfor menneskeâmaskin-interaksjon hevder at mennesker er høflige mot datamaskiner (Nass, Moon & Carney 1999, Reeves & Nass 1996). Forklaringen er at folk oppfatter datamaskiner som ââ¬Åsosiale ... -
Høflighet i norsk og britisk-engelsk - likheter, ulikheter og utfordringer fra et andrespråksperspektiv
Brennhaug, Christine (Bachelor thesis, 2019) -
"I enjoyed using SRS in the classroom" - A research study of Student Response System in Norwegian classes and in further education of language teachers in Norway
Brøseth, Heidi; Hauge, Helene; Norbeck, Helene (Chapter, 2013)This paper describes a small scale pilot study leading to the inclusion of a student response system (SRS) as part of the curriculum in a further education course for language teachers. It also presents how the language ... -
Landet mitt, land mitt, mitt land eller mitt landet? DP-fraser med possessivpronomen i norsk som andrespråk
Skarby, Siri Helena (Master thesis, 2019)I denne studien har jeg undersøkt hvilken effekt noens morsmål har på deres andrespråksproduksjon. Den lingvistiske strukturen jeg har fokusert på, er DP-fraser med adnominalt possessivpronomen. Nærmere bestemt posisjonen ... -
«Man kan ikke se gjennom fingrene uten UV-stråling»: En kvantitativ forskningsstudie av idiomforståelsen hos ungdommer med norsk som morsmål
Finnøy, Kathrine F. (Master thesis, 2012) -
Med grammatikk som verktøy : en komparativ analyse av to lærebøkers formidling av grammatiske språktrekk som potensielle verktøy i skriving av sakprega tekster
Tiller, Marte Lorentze (Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven har form av en kvalitativ, komparativ innholdsanalyse av to lærebøker i norsk for Vg1 ved studieforberedende utdanningsprogram (SF). Oppgaven belyser først noen av de utfordringene som elever kan ha ... -
Norsklærarar som normaktørar. Ei undersøking av korleis norsklærarar vurderer kva som er rett og god nynorsk.
Reed, Ingvild (Master thesis, 2023)Dette masterprosjektet er ei kvalitativ undersøking av korleis norsklærarar vurderer kva som er «rett» og «god» nynorsk språkføring. Undersøkinga ser på korleis lærarane stiller seg til språklege tvilstilfelle innanfor dei ... -
Norwegian teacher students’ conceptions of grammar
Nygård, Mari; Brøseth, Heidi (Peer reviewed; Journal article, 2021)This paper explores the conceptions of grammar of first-year teacher students (N = 235) in Norway. A conventional content analysis is used to analyse the answers from the first part of a survey exploring the teacher students’ ... -
Om tempus i norske døves mellomspråk
Rødvand, Marie (Master thesis, 2013) -
"Oppslagsdelen bak i boka gir oversikt over grammatikk". Analyse av grammatisk metaspråk i ei lærebok for ungdomstrinnet
Brøseth, Heidi; Busterud, Guro; Nygård, Mari (Journal article; Peer reviewed, 2020)Denne artikkelen presenterer en nærstudie av det grammatiske metaspråket i ei mye brukt lærebok i norsk for ungdomstrinnet: Nye Kontekst Basisbok 8-10. Gjennom en kvalitativ og kvantitativ tilnærming undersøker vi hvordan ... -
Progresjon & undervisningsmetode i bokstavinnlæringen
Gardarsson, August (Master thesis, 2022)Forskningen har over lengere tid vist til at en rask bokstavprogresjon vil gagne elevene i bokstavinnlæringen, både de som henger etter og de som har solide bokstavkunnskaper. En slik tilnærming vil legge til rette for tid ... -
Refleksjoner omkring grammatikk og grammatikkundervisning i ungdomsskolen : en kvalitativ studie av et utvalg norsklæreres refleksjoner omkring grammatikk og grammatikkundervisning
Refsnes, Kari Gudrid (Master thesis, 2016)Grammatikk og grammatikkundervisning har tradisjonelt vært et omstridt tema i skolen. I forbindelse med dette har jeg i denne oppgaven undersøkt hvilke refleksjoner fire norsklærere i ungdomsskolen har om grammatikk og ...