• Skriv godt norsk 

      Nygård, Randi Marie (Master thesis, 2019)
      I 2000 ble sentral godkjenningsordning for læreverk i Norge fjernet. Det betyr at det ikke lenger finnes en enhet som godkjenner læreverk før de kommer på markedet, og det gir større spillerom for lærebokforfattere og ...
    • Skriveutvikling eller skriverutvikling i begynneropplæringen? 

      Belsvik, Mari (Master thesis, 2023)
      Sammendrag Denne masteroppgaven handler om skriving i norsk på første trinn. Jeg har foretatt en innholdsanalyse for å se på skriveoppgavene i tre lærebøker i norsk. Formålet med innholdsanalysen er å se hvilke skriveoppgaver ...
    • Talespråklig variasjon og mangfold i norskfaget 

      Misund, Ida (Master thesis, 2022)
      I denne oppgaven undersøker jeg hvordan lærebøker i norsk på ungdomstrinnet fremstiller talespråklig variasjon og mangfold. I 2020 kom den nye læreplanen – fagfornyelsen – og med det måtte også lærebøkene revideres. Med ...