Blar i NTNU Open på tittel
Viser treff 55987-56006 av 100943
-
Lærerens begrepsforståelse til digital dømmekraft
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven skal jeg undersøke hvilken forståelse og tilnærming lærerne har til begrepet digital dømmekraft. Digital dømmekraft er et komplisert begrep som inneholder flere ulike aspekt ved det å utøve digital ... -
Lærerens handlingsrom
(Master thesis, 2011) -
Lærerens innvirkning på elever med lav mestringsforventning
(Bachelor thesis, 2020)Problemstilling: Hvilke grep mener læreren den kan ta for å hjelpe elever med lav mestringsforventning i kroppsøving? Denne forsknings- og utviklingsoppgaven tar for seg lærerens innvirkning på elevenes mestringsforven ... -
Lærerens meldeplikt i møte med barn som bekymrer - En kvalitativ studie av lærere sine refleksjoner og erfaringer med meldeplikt ved mistanker om omsorgssvikt
(Master thesis, 2018)Masteroppgaven belyser temaet lærerens meldeplikt i møte med barn som bekymrer. Tidligere empiri og teori viser at et stort antall barn blir utsatt for omsorgssvikt i sine nære relasjoner. Ved mistanke om at barn blir ... -
Lærerens møte med elever i krise
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er lærerens møte med elever i krise. Formålet med studien har vært å innhente erfaringer og kunnskap fra erfarne lærere, spesialpedagoger og andre relevante personer, som enten jobber- eller har ... -
Lærerens møte med elever og deres foreldre i høykonflikt
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven er lærerens møte med elever og deres foreldre i høykonflikt. Studien vektlegger hvordan barn blir påvirket av foreldrenes konflikt, og videre hvordan lærere, både med intern og ekstern støtte, ... -
Lærerens møte med elever som har opplevd traumatiske hendelser: En kvalitativ studie av hvordan lærere tilrettelegger skolehverdagen for elever utsatt for traumatiske forhold
(Master thesis, 2014)Denne studien tar sikte på å få kunnskap om hva lærere opplever som viktig når de i oppfølgingsfasen skal tilrettelegge skolehverdagen for elever som har opplevd traumatiske hendelser. Følgende problemstilling er derfor ... -
Lærerens møte med elever som uttrykker utagerende atferd
(Master thesis, 2022)I denne forskningen rettes søkelyset mot viktigheten av en god lærer-elevrelasjon som et virkemiddel for å dempe elevers utagerende atferdsuttrykk. Det overordnede målet er å finne ulike måter informantene benytter for å ... -
Lærerens oppfattelse og bruk av utforskende undervisning i naturfag
(Bachelor thesis, 2022) -
Lærerens opplevelse av Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020
(Master thesis, 2021)Innføring av nytt læreplanverk kan både være spennende og krevende. Slike endringer gir nye muligheter og utfordringer i skolehverdagen. Denne studien undersøker hvordan naturfaglærere på ungdomstrinnet opplever Læreplanverket ... -
Lærerens relasjon med risikoutsatte barn under Covid-19
(Master thesis, 2021)Temaet for denne studien er lærer-elev-relasjonen med barn i risiko. Jeg har i tillegg ønsket å se på hvordan dette arbeidet har endret seg gjennom Covid-19 pandemien. Det er mange barn som kommer fra vanskelige hjemmeforhold ... -
Lærerens syn på bruk av rap som en del av naturfagundervisningen
(Bachelor thesis, 2019)Temaet for bacheloroppgaven er rap i naturfagundervisning. Mange sliter med naturfaglige begrep, og velger bort realfagene på videregående. Det er derfor viktig med god naturfagundervisning hvor man begynner tidlig med å ... -
Lærerens tilrettelegging og oppfølging i skolen: med fokus på elever med dysleksi
(Bachelor thesis, 2019)Denne oppgaven tar for seg resultater fra observasjoner som er blitt gjort hos to ulike 9. klasser i en byskole. I opplæringsloven §1-3, står det at opplæringen i skolen skal tilpasses hver enkelt elevs forutsetninger og ... -
Lærerens verktøykasse - En videografisk studie av tilpasset opplæring og inkluderende læringsmiljø i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2022)Denne studien setter søkelyset på lærerarbeidet i kroppsøvingsundervisning. Kroppsøvingsundervisning er et praktisk estetisk fag og krever en annen organisering enn teoretisk undervisning i klasserommet (Brattenborg & ... -
Læreres arbeid i forhold til elever med lese- og skrivevansker
(Master thesis, 2012)Formålet med denne oppgaven er å belyse læreres arbeid i forhold til elever med lese- og skrivevansker. Problemstillingene er: Hvordan arbeider et mindre utvalg lærere i barneskolen for å avdekke lese- og skrivevansker hos ... -
Læreres beskrivelser av eget arbeid med Ungdomsbedrift
(Journal article; Peer reviewed, 2018)I artikkelen presenteres og drøftes funn fra en kvalitativ studie av læreres beskrivelser av eget arbeid med programmet Ungdomsbedrift i videregående skole. Studien bygger på analyser av fokusgruppeintervju med tolv ... -
Læreres bruk av høytlesing i klasserommet
(Master thesis, 2022)Gjennom praksis og observasjon i skolen, har jeg fått inntrykk av at høytlesing brukes mindre enn før, og at forsvinner fort oppover i klassene. I denne masteroppgaven søker jeg derfor å belyse hvordan, hvor mye og hvorfor ... -
Læreres bruk av programmering i grunnskolen
(Master thesis, 2022)Programmering ble en obligatorisk del av læreplanen og matematikkfaget fra og med skoleåret 20/21 gjennom fagfornyelsen. En av grunnene til å inkludere programmering var at det ble ansett for å være en viktig digital ...