Læreres beskrivelser av eget arbeid med Ungdomsbedrift
Journal article, Peer reviewed
Published version
![Thumbnail](/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/2599483/Elder%2bog%2bSoelvberg.pdf.jpg?sequence=6&isAllowed=y)
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2599483Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
FoU i praksis. 2018, (2), 103-118.Sammendrag
I artikkelen presenteres og drøftes funn fra en kvalitativ studie av læreres beskrivelser av eget arbeid med programmet Ungdomsbedrift i videregående skole. Studien bygger på analyser av fokusgruppeintervju med tolv yrkesfaglærere i Estland (sju) og Italia (fem). Datamaterialet ble analysert gjennom konstant komparativ analysemetode. Studien viser at lærerne opplever personlig vekst gjennom arbeidet med elever i Ungdomsbedrift. Lærerne beskriver hvordan vektlegging av samspillsrelasjoner og organisering har betydning for elevenes deltakelse. Med bakgrunn i funnene foreslås at skolen legger til rette for strukturert utviklingsarbeid som ivaretar lærernes behov for kunnskapsutvikling og refleksjon mellom kolleger som arbeider med Ungdomsbedrift.