Lærerens møte med elever og deres foreldre i høykonflikt
Master thesis
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3865]
Abstract
Temaet for denne masteroppgaven er lærerens møte med elever og deres foreldre i høykonflikt. Studien vektlegger hvordan barn blir påvirket av foreldrenes konflikt, og videre hvordan lærere, både med intern og ekstern støtte, på best mulig vis kan møte elevene og deres foreldre i skolen. Formålet med denne oppgaven er å bidra til økt forståelse og kunnskap om temaet, slik at lærere blir bedre rustet til å håndtere lignende situasjoner.
Tidligere forskning på temaet har hovedsakelig omhandlet hvilke vansker barn står i risiko for å møte dersom de lever i hjem med alvorlig konflikt mellom foreldrene. Jeg ønsket derfor å bidra til dette forskningsfeltet ved å fokusere på skolens møte med barn fra høykonfliktfamilier. I de siste årene har det vært en økning i antall høykonfliktfamilier i Norge, og dette innebærer at lærere med all sannsynlighet vil møte elever med foreldre i konflikt. Denne masteroppgavens problemstilling ble derfor: Hvordan kan lærere møte elever og deres foreldre på best mulig vis når det foregår alvorlige konflikter mellom foreldrene? For å belyse problemstillingen har jeg benyttet en kvalitativ forskningsstudie, hvor jeg har gjennomført semistrukturerte intervju med fire lærere. Gjennom analyse- og tolkningsarbeidet knyttet til studiens datamateriale, kom jeg frem til syv overordnede temaer for oppgaven: lærerens innsyn i foreldrenes konflikt, læreren i møte med eleven, foreldrekonfliktens påvirkning på eleven i skolen, lærerens samarbeid med hjemmet, samarbeid innad på skolen, samarbeid med barnevernet og lærerens erfaringer i møte med sårbare elever. Disse temaene har jeg drøftet i lys av tidligere forskning og teori.
Ved denne studien vises det at barn som lever med foreldre i høykonflikt er sårbare både sosialt og faglig i skolen, og generelt har mange bekymringer som preger hverdagen deres. De mest sentrale funnene fra studien viser spesielt til tre kjerneområder i lærerens arbeid med konfliktfylte hjem. Først og fremst fremhever alle lærerne at skolen skal oppleves som et trygt sted for alle elever. De beskriver et krevende arbeid med å skape gode relasjoner til elevene, slik at de kan tilrettelegge etter hver enkelte elevs behov. Videre vektlegger lærerne å møte foreldrene til eleven på en god måte. Dersom lærer og foreldre mestrer å samarbeide godt om eleven, uten at foreldrenes konflikt kommer i veien, vil dette være positivt for elevens videre utvikling. Til slutt, understreker lærerne behovet for å få støtte i saken, enten fra ressurser innad i skolen eller ved eksterne ressurser. Med et godt samarbeid om eleven, vil det være mer sannsynlig at eleven får den hjelpen som er nødvendig for å oppnå gode forutsetninger for læring og trivsel. This master's thesis focuses on the teacher's interaction with students and their parents in high-conflict situations. The study emphasizes how children are affected by parental conflict and, furthermore, how teachers, with both internal and external support, can effectively engage with students and their parents in school. The purpose of this thesis has been to contribute to increased understanding and knowledge on the topic, so that teachers can be better equipped to handle similar situations themselves.
Previous research on the topic has primarily focused on the challenges children are at risk of facing when living in homes with severe parental conflict. Therefore, I aimed to contribute to this research field by examining the school's engagement with high-conflict families. In recent years, there has been an increase in the number of high-conflict families in society, which implies that teachers are likely to encounter students with conflicted parents. The research question for this master's thesis was thus formulated as follows: How can teachers effectively engage with students and their parents when serious conflicts arise between parents? To address this question, a qualitative research study was conducted, involving semi-structured interviews with four teachers. Through analysis and interpretation of the study's data material, seven overarching themes were identified: the teacher's insight into parental conflict, the teacher's interaction with the student, the impact of parental conflict on the student in school, teacher's collaboration with the home, internal collaboration within the school, collaboration with child protection services, and the teacher's experiences when engaging with vulnerable students. I have discussed these themes in the context of previous research and theory.
This research study demonstrates that several children living with high-conflict parents are socially and academically vulnerable in school, and overall, they have many concerns that impact their lives. The study's key findings highlight three core areas in the teacher's work with conflict-ridden homes. First and foremost, all teachers emphasize the importance of the school being perceived as a safe space for all students. They describe the challenging task of building strong relationships with students, enabling them to provide individualized support based on each student's needs. Furthermore, the teachers emphasize the significance of effectively engaging with the student's parents. If teachers and parents can collaborate successfully regarding the student's well-being without the interference of parental conflicts, it can positively contribute to the student's ongoing development. Finally, the teachers stress the need for support, whether from internal school resources or external sources. By fostering a collaborative approach to student well-being, it becomes more likely to provide the necessary assistance for optimal social, academic, and emotional development.