Blar i NTNU Open på tittel
Viser treff 100770-100789 av 103659
-
Vi har aldri vært humanister
(Journal article, 2017) -
"Vi har boka og forholder oss til den": En sosiokulturell analyse av matematikklæreres valg av læremidler
(Master thesis, 2014)I denne studien har jeg arbeidet ut i fra to forskningsspørsmål. Jeg har forsøkt å kartlegge lærer-nes bruke av læreboka i matematikk, med fokus på mengde i forhold til andre læremidler, og jeg har lagt sosiokulturelle ... -
... vi har en sterk vinnerkultur i Rema - det handler om å være best.
(Master thesis, 2020)I denne kvalitative studien har det blitt undersøkt hvordan ansatte i en avdeling hos Rema 1000 opplever mulighet for kontinuerlig læring på arbeidsplassen. Undersøkelsens hensikt har vært å belyse læringsmuligheter på ... -
"Vi har et enormt ansvar! Og hvis ingen gjør noen ting, så går dette gærent." En kvalitativ studie av motivasjonen hos kunnskapsarbeidere i bygg- og anleggsnæringen til å drive bedriftens klimaatferd under grønn omstilling
(Master thesis, 2021)Klimaendringene kan ses på som vår generasjons største utfordring. For å redusere klimagassutslipp er det nødvendig at aktører i industrien utøver klimaatferd. Forskning antyder at klimaatferd er et resultat av kausaliteten ... -
"Vi har ikke bare gjort noe, vi har gjort som i et spill." - En fenomenologisk studie av elevers opplevelse av motivasjon gjennom gamification i kroppsøving.
(Master thesis, 2023)Sammendrag Bakgrunn Gamification er et relativt nytt pedagogisk virkemiddel. Gjennom å bruke elementer fra kommersielle spill i undervisning ønsker man å fenge elevene på samme måte som spill gjør. Kroppsøving er et fag ... -
«Vi har ikke begynt i Norge ennå» En studie av nyankomne ungdommers første år i en norsk videregående skole
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2024:193, Doctoral thesis, 2024)English summary Today's schools are multilingual and multicultural. So are students in schools. The Norwegian National Curriculum emphasize that various linguistic and cultural expressions are resources in schools, and ... -
Vi har ikke gjort det før, så vi må trå litt varsomt, prøve oss frem og gjøre vårt beste.
(Master thesis, 2023)Sammendrag Omtrent én prosent av verdens befolkning er på flukt (FN, 2022). Som følge av krigen i Ukraina har over 47 000 ukrainere flyktet til Norge, og over 14 000 av dem er barn (Utlendingsdirektoratet, u.å.). Med dette ... -
"Vi har jo noen samiske flagg som vi tar fram" En sosiolingvistisk studie av samisk språk og kultur i en sørsamisk kommune
(Master thesis, 2021)Som en konsekvens av fornorskningsprosessen er sørsamisk et språk som betegnes som alvorlig truet på UNESCOS røde liste over truete språk (Kommunal- og moderniseringsdepartementet, 2018). I dag har språket omtrent 500 ... -
"Vi har liksom ikke en smørbrødliste over ting vi krysser av" - En kvalitativ studie av lærernes kunnskap om matematikkvansker
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne masteroppgaven omhandler matematikkvansker. Forskning viser at 15-20 % av barn og ungdom har vansker med matematikk (Mononen, 2017). Vansker med matematikk øker risiko store utfordringer i utdannelsen, ... -
"Vi har samme behov, bare på en annen måte" - En kvalitativ studie av rullestolbrukeres opplevelse av inkluderingsarbeid i barnehage og skole
(Master thesis, 2018)Bakgrunnen for denne studien er at barnehagen og skolen skal være inkluderende fellesskap med plass til alle. Samtidig viser nyere rapporter at det spesialpedagogiske systemet er ekskluderende fordi organiseringen og ... -
"Vi har vårt hjem i Gud": En sosialantropologisk studie av katolske nonners syn på hjem.
(Master thesis, 2022)I denne mastergradsavhandlingen reflekterer jeg rundt katolske nonners forståelse av hjem. Tidligere antropologisk forskning på hjem har i all hovedsak omhandlet det vi ofte regner som «vanlige» hjem. Ved å studere nonners ... -
«... vi hjelper barna med å finne løsninger selv.» En kvalitativ studie om elevaktiv undervisning i skolen.
(Master thesis, 2021)I denne kvalitative studien har det blitt undersøkt hvilke tanker og opplevelser fire lærere i den norske offentlige skolen, og i montessoriskolen sitter med, om elevaktive undervisningsmetoder. Undersøkelsens hensikt har ... -
"Vi holder livet" - Mestring hos pårørende når kreftpasienter tilbringer sin siste tid hjemme
(Bachelor thesis, 2019)Bakgrunn: Kreft er en stor og økende sykdomsgruppe som rammer både pasient og nærmeste familie. Mange kreftsyke og deres pårørende ønsker at den siste tiden skal tilbringes i hjemmet, og pårørende er en viktig ressurs og ... -
Vi kan ikke leve som vi gjør i dag uten plast
(Master thesis, 2022)Denne studien har to formål. Det første formålet er å undersøke hvilke oppfatninger elever har om plast i samfunnet etter å ha lært om plastens historie. Det andre formålet er å se hvordan et undervisningsopplegg som setter ... -
”VI KAN IKKE SLUTTE NÅ!”: ET FEMINISTISK BLIKK PÅ ANJA BREIENS HUSTRUER-TRILOGI
(Master thesis, 2010) -
«Vi kan jo prøv gjentablokka?»
(Master thesis, 2020)Matematikkfagets kjerneelementer og kompetansemål i Fagfornyelsen involverer programmering og algoritmisk tenkning. Formålet med denne studien er å bidra med kunnskap om hva som kjennetegner et utvalg 6. trinnselevers ... -
Vi kan prate, vere aktive og saman i eit fellesskap
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: Frivillige tilbod er ein del av det tverrfaglege folkehelsearbeidet. Caritas er eit eksempel på ein organisasjon som tilbyr ulike frivillige tilbod for innvandrarar, mellom anna norskopplæring og fysisk aktivitet. ... -
«Vi kjemper en kamp» - Pårørendes opplevelse av samarbeid med sykehjemstjenesten om vold, overgrep og forsømmelser
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Bakgrunn: Hensikten var å utforske hvordan pårørende til pasienter på sykehjem erfarte samarbeidet med sykehjemstjenesten etter at de hadde opplevd at nær familie hadde blitt utsatt for vold, overgrep eller forsømmelser. Metode: ...