Browsing NTNU Open by Title
Now showing items 98935-98954 of 101733
-
«Vi må snakke med barn»
(Master thesis, 2020)Flere studier viser at alt for mange barn og unge lever med vold og overgrep i nære relasjoner, og enda finnes det nok store mørketall (Bufdir, 2018). Fagpersoner som jobber i barnehage, skole og fritidsklubb er alle i en ... -
Vi må spæll på samme lag!
(Master thesis, 2020)Kravene til pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) har endret seg i takt med utviklingen av samfunnet, og tjenesten må være i kontinuerlig utvikling for å holde tritt med statlige krav og brukernes og samarbeidspartneres ... -
"Vi må stå i det og finne det beste systemet" En kvalitativ studie om det spesialpedagogiske systemets rolle, prioritering og funksjon i arbeidet med sosial inkludering.
(Master thesis, 2020)Målet med dette masterprosjektet er å studere hvordan det spesialpedagogiske system er organisert og hvordan forståelsen av systemet framkommer fra aktører lokalisert i utsatte og ressurssterke bydeler i en norsk kommune. ... -
”Vi må tørre å titte mot stjernene”: Kreative Trøndelag som politisk visjon og redskap for regional utvikling i Trøndelag 2003 – 2006
(Master thesis, 2011)De siste 20-25 årene har blitt omtalt som en bølge av regionalisering.1 I valgåret 2003 kom dette også til uttrykk i Trøndelag. Blant annet gikk Arbeiderpartiet i Sør-Trøndelag til valg på å erstatte fylkeskommunen med ... -
Vi møter personen og hjelper dem å møte samfunnet
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven rettes det et søkelys på karriereveiledere, og hvordan det er å bevege seg i et landskap med behov og forventinger fra både individet og samfunnet. Her har oppgavens formål vært å få et innblikk i ... -
"Vi møtes på tvers og ser hva vi kan få til sammen" - Ansattes erfaringer fra et tverrfaglig forum i psykisk helsearbeid
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Artikkelen er basert på en kvalitativ studie av ansattes erfaringer med å delta i et faglig forum som skal bidra til god samhandling på tvers av ulike tjenester innen psykisk helsearbeid. Tre fokusgruppeintervju ble ... -
"Vi rigger til så godt vi kan" - konturer av praksisarkitekturer som muliggjør og hindrer undervisning i materialet tre i kunst- og håndverksfaget i norsk barneskole
(Journal article; Peer reviewed, 2017)The study presented in this article is connected to the field of art and design didactic in Norwegian primary school and the use of wood as material. Woodwork has had varied focus and status in educational curriculums but ... -
"Vi sitter jo med kompetanse på hver vår bit, den må vi jo bruke sammen så kan vi komme frem til målet!"
(Master thesis, 2012)I denne studien har jeg fått innsikt i hvordan tre lærere opplever å veiledes av PP-tjenesten i forbindelse med et prosjekt om læringsmiljø. Prosjektet hadde bakgrunn i en henvisning til PP-tjenesten med ønske om bistand ... -
"Vi skal alle dø en dag. Men alle andre dager skal vi leve" Hvordan kan sykepleiere gi best mulig smertebehandling til palliative kreftpasienter i hjemmet?
(Bachelor thesis, 2021)Bakgrunn: I 2019 fikk 34 979 personer i Norge påvist en kreftdiagnose, og 294 855 nordmenn har eller har hatt kreft ved utgangen av samme år. Smerte er vanlig hos kreftpasienter, og samtidig det mest fryktede symptomet. ... -
"Vi skal ikke forenkle det kompliserte, men jobbe med det kompliserte" : en studie av barnevernsarbeideres opplevelse av taushetsplikten
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven handler om barnevernsarbeideres opplevelser og erfaringer med taushetsplikten i barnevernet. Dette belyses gjennom studiens problemstilling: hvordan opplever barnevernsarbeidere taushetsplikten, og ... -
"Vi skal skape en verden hvor barn vokser og er viktige": NRKs posisjonering overfor barn
(Master thesis, 2010) -
«Vi skaper historie» - Hva vi sier og hva vi gjør. Etableringen av Trøndelag fylkeskommune
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven undersøker fylkeskommunen, og analyserer en frivillig strukturreform i lys av det nyinstitusjonelle perspektivet basert på organisasjonsteori og med et implementeringsteoretisk bakteppe. Masteroppgaven ... -
Vi skulle gjerne hatt dere på skolen hele tiden: En kvalitativ studie av samarbeidet mellom tre skoler og PPT i saker som angår lese- og skrivevansker
(Master thesis, 2013)I denne studien har mitt mål vært å finne ut hvordan tre spesialpedagogiske koordinatorer ved tre skoler i en kommune, vurderer samarbeidet mellom PPT og skolen for å hjelpe elever med lese- og skrivevansker. Jeg har ønsket ... -
«Vi snakkes i Azeroth»: En kvalitativ studie av vennskapsrelasjoner i World of Warcraft
(Master thesis, 2013) -
"-Vi stemmer Høyre i Sandefjord." Høyreaviser i valgkamp.
(Peer reviewed; Journal article, 2020) -
«Vi styres mot en skole som ikke passer altfor mange elever»
(Master thesis, 2022)Denne studien tar utgangspunkt i inklusjonsproblematikken i det norske utdanningssystemet. Til tross for en global enighet angående inkludering som formål og ideal, viser forskning til at sosial ulikhet reproduseres. Et ... -
Vi tar vårt samfunnsansvar
(Master thesis, 2022)Det overordnende temaet for denne masteroppgaven er integrering og inkludering gjennom frivillighet. Oppgaven har som hensikt å belyse hvordan et utvalg frivillige ved ulike integrering- og inkluderingsaktiviteter i regi ...