Utfordringer med e-læring for heterogene organisasjoner
Abstract
Læring og kompetanseutvikling er en viktig del av alleorganisasjoner. I dagens samfunn må man kontinuerlig oppdatere ogutvikle kunnskap for å møte endringer, og bruken av e-læring er et avtiltakene organisasjoner innfører for å få til en fleksibel ogkostnadseffektiv kompetanseheving. Dette studiet ser på e-læring ogopplevd relevans som er en av utfordringene for bruk av e-læring.
Studiet har undersøkt faktorer som gjør at e-læring oppleves somrelevante. Faktorer som påvirker relevansen negativt er at e-læringikke alltid er knyttet til ansattes arbeidsoppgaver, eller at kundeler av kurs er relevant. Kurs kan også oppleves som urelevant selvom prinsippene som læres bort er universelle for en helorganisasjon. Dette fordi kurset ikke er satt i riktig kontekst ogbruker eksempler som ansatte ikke kjenner igjen. En annen faktor erat kursene ikke er knyttet til arbeidsmiljøet eller systemet manvanligvis jobber i. Det tar også for lang tid å finne frem det som errelevant i et kurs. Utviklere og forvaltere av e-læring står ovenforen utfordring om å lage tilpassede kurs for flere målgrupper og gjøree-læring mer tilgjengelig i ansattes arbeidssituasjon. Hvis e-læringskal være en del av yrkesutøver livslange læring må ogsålæringsteknologien kobles tettere på livene til de som bruker den.