• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utfordringer og muligheter i behandling av mødre med spiseforstyrrelser : en kvalitativ studie fra et behandlerperspektiv

Jacobsen, Linn Heidi
Master thesis
Åpne
Jacobsen, Linn Heidi.pdf (Låst)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2505961
Utgivelsesdato
2018
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for psykologi [1965]
Sammendrag
Formål og problemstilling: Hovedformålet med dette prosjektet er å oppnå mer kunnskap og forståelse rundt hvordan det er å jobbe som behandler for mødre med spiseforstyrrelser. Det er viktig å studere dette nærmere da forholdsvis lite forskning på behandling av denne pasientgruppen er blitt gjennomført tidligere. Problemstillingen for prosjektet er: Hvilke utfordringer og muligheter kan man møte som behandler av mødre med spiseforstyrrelser?

Metode: Prosjektet er kvalitativt og det er gjennomført semistrukturerte intervju med fem behandlere som har erfaring med arbeid med denne pasientgruppen. Intervjuene ble transkribert, for så å bli analysert ved bruk av tematisk analyse (TA).

Resultater: Hovedtemaene som ble funnet gjennom dataanalysen er: 1) Barn som mulighet, 2) Skamproblematikk, 3) Hjelper pårørende gjennom å hjelpe pasientene og 4) Kompleksitet og komorbiditet fordrer en pragmatisk tilnærming.

Konklusjon: Gjennom dette prosjektet kom det fram at utfordringer i behandling av denne pasientgruppen ofte er knyttet opp mot skam og bekymringer omkring foreldrerollen hos pasientene. Dette kan komme i veien for behandlingsintervensjoner. Mange av pasientene lever i komplekse livssituasjoner, og mange har lav sykdomsinnsikt. Dette krever bevisstgjøring, og en pragmatisk tilnærming til behandling. I tillegg kan det tidvis være utfordrende å få til godt samarbeid ved involvering av eksternt hjelpeapparat. Muligheter som ble identifisert, er at barn kan fungere som eksterne motivasjonsfaktorer for både pasient og behandler, og at barn kan gi en ekstra innfallsvinkel for arbeid med utfordrende tema. En annen viktig mulighet er at man gjennom å jobbe med pasientene også direkte eller indirekte jobber med pårørende.
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit