Browsing NTNU Open by Title
Now showing items 62834-62853 of 100943
-
"Når barna beveger seg med et smil" En empirisk studie om bevegelsesglede i kroppsøving.
(Bachelor thesis, 2019)I denne oppgaven rettes det fokus mot bevegelsesglede i kroppsøvingsfaget. Oppgavens problemstilling er: «Hvordan definerer tre lærere på mellomtrinnet begrepet bevegelsesglede og hvordan tilrettelegger de for bevegelsesglede ... -
Når barnet ditt får diabetes type 1; foreldrenes opplevelser fra diagnosetidspunktet og den første tiden.
(Bachelor thesis, 2016)Bakgrunn: Over 300 barn under 15 år får diabetes hvert år. Foreldrene opplever ofte bekymringer for barnet, og usikkerhet i forhold til hvordan de skal takle situasjonen både i forhold til barnet og omgivelsene. -
Når behandlingen til intensivpasienten ikke fører frem
(Master thesis, 2019)Lite forskning er utført i Norge vedrørende beslutningstaking til intensivpasienten der behandlingen ikke fører frem. Tatt i betraktning mengden med leserinnlegg, fagartikler og forskning, blant annet utgitt av Norsk ... -
Når bevisene ikke snakker for seg selv : en kvalitativ studie av kommunikasjonstilnærminger under tilrettelagte avhør
(Master thesis, 2018)Denne studien ser nærmere på kommunikasjon og kommunikasjonstilnærminger i tilrettelagte avhør. Det tilrettelagte avhøret baserer seg på profesjonelle barnesamtaler, men er samtidig et ledd i et etterforskningsspor og må ... -
Når brukbart står ubrukt
(Master thesis, 2018) -
Når de først får det til så blir gleden deres så stor.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om tilrettelegging for mestring for elever med ADHD. Hensikten med studien er å finne ut hvordan en lærer tilrettelegger for mestring for elever med ADHD og om det tas bevisste valg rundt denne ... -
Når de indre skattene trer frem - En flerkasusstudie av barn som bedrer sin affektbevissthet gjennom et behandlingsforløp med tidsavgrenset intersubjektiv barneterapi (TIB)
(Master thesis, 2017)Denne studien beskriver tre barn som endret seg mye gjennom hvert sitt behandlingsforløp med tidsavgrenset intersubjektiv barneterapi (TIB), som del av et større forskningsprosjekt ved NTNU kalt “Psykofysiologiske mål i ... -
“Når det brenner på dass, gjør vi noe med det […]”
(Bachelor thesis, 2022)Sammendrag Denne bacheloroppgaven er en kvalitativ studie som handler om forebygging av depresjon hos eldre ved en institusjon for døgnrehabilitering i Trondheim kommune. Oppgaven undersøker hvilke tiltak som gjøres for ... -
“Når det nære blir en utfordring”: En kvalitativ intervjustudie av opplevelsesaspekter ved emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse
(Master thesis, 2011)Problemstilling: Hva opplever mennesker med emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse (EUP) som godt eller problematisk i forhold til nære relasjoner i sitt sosiale nettverk? Når og hvordan erfares dette”? En kvalitativ ... -
Når det plutselig ringer på døra
(Bachelor thesis, 2020)Jeg startet dette prosjektet med håp om at ringeklokken kunne lede meg til refleksjon rundt betydningen av innføringen av mer digital hverdagsteknologi for aktørers samspill. Ved å undersøke problemstillingen "hvordan ... -
Når du gjerne vil - men ikke får det til. En litteraturstudie om vaginisme.
(Bachelor thesis, 2022)Tittel: Når du gjerne vil - men ikke får det til. En litteraturstudie om vaginisme. Problemstilling: «Hvilke tiltak benyttes for vaginisme og hvilken effekt har de?» og «Har de nåværende tiltakene for vaginisme noen ... -
"Når du skal skrive nynorsk, så blandar det seg litt" - Ein studie av normavvik i nynorske elevtekstar
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgåva har som mål å få djupare innsikt i korleis samspelet mellom dialektnær skriving og bokmålspåverknad kan prege rettskrivinga til elevar med nynorsk som hovudmål. I oppgåva analyserer eg normavvik i 23 ... -
Når døren til lensmannskontoret stenges for godt - Innbyggeres opplevelse av nærpolitireformens konsekvenser for bostedet
(Master thesis, 2019)Denne mastergradsavhandlingen søker å belyse konsekvensene nedleggelse av det lokale lensmannskontoret har for innbyggeres opplevelse av bostedet sitt. Følgende to forskningsspørsmål besvares: Hvordan har nedleggelsene av ... -
Når ei blir en: Om genusbortfallet på hunkjønnskategorien i talemålet i Trondheim og bruken av "ei" for å referere til kvinnelig person
(Master thesis, 2023)I denne studien har jeg undersøkt genusbortfallet i talemålet i Trondheim, og forsøkt å kartlegge hvorvidt den pågående endringsprosessen har påvirket produksjonen av «ei» for å referere til underforstått kvinnelig person. ... -
Når eksternt press gir internt samarbeid - Bedriftsutvikling som samarbeidsprosjekt mellom ledelse og fagforening
(Doctoral thesis, 2003)I dette arbeidet rettes søkelyset mot hva samarbeidet mellom ledelse og fagforeninger betyr for bedrifters evne til å omstille og utvikle seg, gjennom case-studier i to norske industribedrifter. Avhandlingen bygger på en ... -
Når eleven skal motiveres til deltakelse i arbeidslivet – en studie av implementeringen av entreprenørskap i videregående opplæring
(Master thesis, 2018)Denne casestudien har fokusert på implementering av entreprenørskap, som et virkemiddel for å redusere frafallet i den videregående opplæring, med hovedfokus på bruk av ungdomsbedrift på yrkesfag. Derfor har jeg valgt ... -
Når en autismediagnose blir livsomveltende. En analyse av Kunsten å feike arabisk (2021) av Lina Liman.
(Bachelor thesis, 2022)Det er flere gutter enn jenter som utredes for autisme (NHI, 2021). Autisme, også kalt autismespekterdiagnose (ASD), har et bredt spekter av diagnosekriterier. Dette gjør diagnosen svært individuell. Hos noen kan ... -
Når er det nyttig å gjøre aspekter ved relasjonen eksplisitt i psykoterapi? - En undersøkelse av begrepet overføringstolkning med utgangspunkt i to ulike terapitilnærminger
(Master thesis, 2014)I denne oppgaven fremstilles hvordan aspekter ved relasjonen i terapi kan gjøres eksplisitt med ulike formuleringer, og med ulike endringsmekanismer som mål. En undersøkelse av overføringsbegrepet forklarer dette gjennom ... -
Når er man norsk nok?
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven tar for seg temaet norsk nasjonal identitet. Studiens hensikt er å undersøke ungdomsskoleelevers oppfatning av hva som skal til for å kunne bli oppfattet som norsk, samt om det er sammenheng mellom ...