Når barnet ditt får diabetes type 1; foreldrenes opplevelser fra diagnosetidspunktet og den første tiden.
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2415930Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Over 300 barn under 15 år får diabetes hvert år. Foreldrene opplever ofte bekymringer for barnet, og usikkerhet i forhold til hvordan de skal takle situasjonen både i forhold til barnet og omgivelsene. Hensikt: Oppgavens hensikt er å belyse foreldrenes opplevelser når deres barn får diagnosen diabetes type 1, og hvilke konsekvenser dette får for sykepleien. Metode: Oppgaven er gjennomført som et systematisk litteratursøk, basert på åtte forskningsartikler. Alle de inkluderte artiklene har kvalitativ tilnærmingsmåte, og baserer seg på foreldrenes erfaringer og opplevelser når deres barn er diagnostisert med diabetes type 1. Det er utført en innholdsanalyse. Resultat: Foreldrene opplever barnets diagnose som et sjokk og mange føler skyld. De har behov for tilrettelagt informasjon til rett tid. God undervisning og veiledning er viktig for at foreldrene skal kunne klare å håndtere diabetesbehandlingen på egenhånd hjemme. Konklusjon: Sykepleien har en sentral rolle i møte med foreldrene. Deres verden blir plutselig endret. Måten sykepleieren møter foreldrene i sjokkfasen, blir viktig for hvordan de erfarer den første tiden etter diagnosetidspunktet. For at foreldrene skal kunne klare å håndtere barnets diabetes blir det viktig at sykepleieren ser hver enkelt, tilrettelegger informasjon og undervisning ut fra foreldrenes forutsetninger og behov. Nøkkelord: Foreldre, diabetes mellitus type 1, nylig diagnostisert, erfaringer, forventinger. *** Background: Over 300 children under the age of 15 are diagnosed with diabetes every year. Their parents often worry about their child, and many are faced with uncertainty about how to deal with the situation. Purpose: The aim of this study is to look at the experience of parents whose children is diagnosed with type 1 diabetes, as well as the consequences this will have for the nursing. Method: The study is done by a systematic literature search based on eight research papers. All the papers included in the study has a qualitative approach on the experiences of parents whose children are diagnosed with diabetes type 1. A qualitative content analysis were performed to identify the results. Result: The parents experience their children's diagnosis as a shock, and many feel guilt. They have a need to get adapted information at the right time. Good education and guidance is important for the parents so they can deal with the treatment on their own. Conclusion: The nurse has a central role when facing the parents, who's world has suddenly changed. Their first meeting with the nurse in this phase of shock is important for their overall experience with the early diagnosis. If the parents should be able to handle the child's diabetes, it is important that the nurse see each individual parent, gives adapted information and guidance based on the parents' preconditions and needs. Keywords: Parents, diabetes mellitus type 1, newly diagnosed, experience, expectations