Vegmodeller i byggefasen - En undersøkelse av hvordan stikningsledere bruker vegmodeller, og hva nye vegmodellformater kan bety for dem
Abstract
Siden lanseringen av VIPS (Vegvesenets Interaktive Planleggingssystem) i 1987 har vegbyggingsbransjen utviklet seg til å bruke 3d-modellerte veger i både gravemaskiner og landmålingsutstyr. Det er fortsatt i dag VIPS-modeller som brukes, men hvordan fungerer disse modellene i den praktiske byggefasen, og hva vil skje når nye vegmodellformater, der IFC og GML er kandidater, etter hvert innføres?I denne oppgaven er hovedspørsmålet:«Hvordan jobber entreprenørenes stikningsledere med vegmodeller i dag, og hva vil endres med nye vegmodellformater?»For å undersøke hvordan stikningsledere jobber med vegmodeller, er det gjennomført fokusgrupper. Materialet er analysert ved bruk av tematisk analyse som beskrevet av Braun og Clarke. Det er også gjennomført intervjuer med eksperter fra programvareutviklere og fagnettverk. Intervjuene, i tillegg til det øvrige informasjonstilfanget i oppgaven, gir bakgrunn for å foreslå mulige scenarier for hva som kan skje dersom nye vegmodellformater innføres, og hvordan dette påvirker stikningslederne.Det ble funnet at stikningslederne i stor grad gjør tilpasninger av vegmodellene før de tas i bruk. Disse tilpasningene handler om å gjøre nødvendige endringer slik at modellene kan fungere til det de skal brukes til. Dette oppleves problematisk av stikningslederne: Ansvarsforholdene er uklare, og samhandlingen med øvrige aktører i vegbyggingsprosjektet kan være vanskelig. Den tematiske analysen gir tre hovedtemaer som beskriver samtalene i fokusgruppene og stikningsledernes arbeid: «Dagens praksis», «Gode og dårlige modeller», og «Entreprenør vs Byggherre vs Rådgiver». Det ble funnet at ingen av kandidatene til nye vegmodellformater kan gjøre det samme som VIPS. GML må videreutvikles og testes før det er i stand til å erstatte VIPS, men et aktivt initiativ finnes ikke våren 2024. IFC utveksler ikke designdata slik VIPS gjør, og denne designdataen er viktig for stikningsledernes tilpasning av vegmodeller. De tre mulige scenarioene påvirker stikningslederne ulikt, og er:-Nye offisielle standardformater innføres, VIPS beholdes som de facto standard-Nye offisielle standardformater innføres, VIPS fases ut-Nye offisielle standardformater innføres og videreutvikles Since the introduction of VIPS (direct translation: The Norwegian Public Roads Administration’s Interactive Planning System) in 1987, the road construction industry has evolved to use 3D-modeled roads in both excavators and surveying equipment. VIPS models are still in use today, but how do these models function in the practical construction phase, and what will happen when new road model formats, with IFC and GML as candidates, are eventually introduced?The main question in this thesis is:"How do the contractor’s survey managers use road models today, and what will change with new road model formats?"To investigate how survey managers work with road models, focus groups were conducted. The material was analyzed using thematic analysis as described by Braun and Clarke. Interviews were also conducted with experts from software developers and professional networks. These interviews, along with other information collected in this thesis, provide background for proposing possible scenarios for what might happen if new road model formats are introduced and how this will affect survey managers.It was found that survey managers largely make adjustments to the road models before they are used. These adjustments involve making necessary changes to enable the models to function for their intended purposes. This is perceived as problematic by the survey managers: responsibilities are unclear, and collaboration with other actors in the road construction project can be difficult. The thematic analysis provides three main themes that describe the discussions in the focus groups and the work of the survey managers: "Current Practices," "High and low quality models," and "Contractor vs. Client vs. Consultant."It was found that none of the candidates for new road model formats can do the same as VIPS. GML needs further development and testing before it can replace VIPS, but there is no active initiative as of spring 2024. IFC does not exchange design data as VIPS does, and this design data is important for the survey managers' adjustments of road models.The three possible scenarios affect survey managers differently, and are:-New official standard formats are introduced, VIPS is retained as the de facto standard-New official standard formats are introduced, VIPS is phased out-New official standard formats are introduced and further developed.