Show simple item record

dc.contributor.advisorLau, Albert
dc.contributor.authorØdegård, Maren Anita
dc.date.accessioned2024-09-07T17:19:59Z
dc.date.available2024-09-07T17:19:59Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:178460902:47545453
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3150809
dc.description.abstractNorsk jernbane befinner seg i dag i et vedlikeholdsetterslep. Dette fører til at en stor andel infrastruktur må byttes ut med ny i nærmeste fremtid. Jernbanedirektoratet og Bane NOR fremhever økt fokus på innovasjon, utnyttelse av teknologi og bærekraft for jernbanen. Jernbanesviller spiller en viktig rolle i sporets infrastruktur, da svillene fordeler lastene fra skinnene nedover til ballasten, samt holder sporvidden til skinnene med en konstant bredde. I dag dominerer betongsviller som den mest brukte svilletypen i verden. Betongsviller, sammen med tresviller kan regnes som tradisjonelle svilletyper. Disse har flere problemer som fører til kortere levetid enn estimert. Forskningslitteraturen består av store mengder litteratur om ulike typer sviller og deres utvikling. Denne oppgaven undersøker forskningslitteraturen for å se på trender og drivkrefter innen utviklingen av ulike typer innovative sviller. Til slutt undersøkes det hvordan funnene kan anvendes i norsk jernbane. Oppgaven studerer forskningslitteratur om sviller ved bruk av litteraturstudie. I tillegg er det innhentet tilleggsinformasjon, som krav og målsettinger relevant for norsk jernbane, for å kunne anvende forskningslitteraturen i norsk kontekst. Trenden innen utvikling av jernbanesviller peker mot mer innovative typer sviller. Tradisjonelle svilletyper videreutvikles. Samtidig utvikles nyere typer sviller som komposittsviller. Hovedandelen av litteraturen dreier seg om betongsviller. Felles for utviklingen av ulike typer sviller er en drivkraft om å stadig forbedre egenskapene til henholdsvis tradisjonelle og nyere typer sviller. Dette skjer av forskjellige grunner; økt press på infrastrukturen, behov for å redusere kostnader, forenkling av vedlikehold, klimagassutslipp, klimaendringer, tradisjonelle svillers problemer og behov for å spesialtilpasse sviller til lokale situasjoner i sporet. Grunnet det eksisterende vedlikeholdsetterslepet, er det i norsk kontekst særlig aktuelt at innovative typer betongsviller tas i bruk. Betongsviller er allerede utbredt og standardisert i Norge. For å unngå et vedlikeholdsetterslep i fremtiden, samt for en mer bærekraftig utvikling, kan økt bruk av komposittsviller være et alternativ på lang sikt. På kort sikt kan komposittsviller erstatte bruken av tresviller. Selvovervåkende sviller har vist seg å kunne bidra til et mer effektivt vedlikehold. For å øke bruk av nyere svilletyper i praksis, bør virkemidler som krav, regelverk og standardisering anvendes. Det anbefales å videre undersøkelse utviklingen av sviller ved å sammenligne funnene med utviklingen innen markedet for sviller og svilleproduksjonen. I norsk sammenheng kan det undersøkes nærmere hvilke typer sviller som på kort sikt konkret er mulig å bruke i praksis. Dette bør gjøres gjennom undersøkelse av hvilke typer sviller produsenter kan produsere.
dc.description.abstractToday, the Norwegian railway has a maintenance backlog. Therefore, the current infrastructure should be replaced in the nearest future. The Norwegian Railway Directorate and Bane NOR have highlighted the importance of innovation, utilization of technology and sustainability. Railway sleepers play an important part in the track, because they distribute the loads downwards to the ballast, as well as keeping the track gauge with a constant width. Concrete sleepers dominate as the most used railway sleeper in the world today and together with timber sleepers, they can be categorised as traditional sleeper types. However, these sleeper types have several problems resulting in a shorter lifespan than estimated. There are large quantities of research literature about different types of sleepers and their development. This master’s thesis investigates the research literature, looking at trends and driving forces of the development of different types of sleepers. Lastly, it investigates how the findings can be applied in the Norwegian railway. This thesis studies the research literature about sleepers through an in-depth literature review. Furthermore, it obtains additional information, such as requirements and objectives, relevant for the Norwegian railway. The development of railway sleepers has shown to be more innovative. There are further developments of traditional sleeper types. In addition, newer sleeper types such as composite sleepers are also being developed. The majority of the literature revolves around concrete sleepers. Common for the development of different types of sleepers is the driving force to constantly improve the properties of the traditional and newer sleepers. This happens due to various reasons; increased and more frequent load affecting the infrastructure, the need to reduce costs, increased efficiency in maintenance, the greenhouse gas emissions, the impact of climate change, the problems om traditional sleepers and the need for local adaptation in the track. As a consequence of the maintenance backlog, it is recommended to use innovative concrete sleepers in Norwegian railway. Concrete sleepers are already widespread and standardised in Norway. In the long term, to avoid a maintenance backlog, as well as supporting a sustainable perspective, increased use of composite sleepers are recommended alternatives. In the short term, composite sleepers can replace the use of timber sleepers. Self-monitoring sleepers can contribute to a more efficient maintenance. To expand the use of newer sleeper types, means as requirements, regulations and standardisation, should be implemented. Furthermore, it is recommended to continue the research on the development of sleepers by comparing the findings to the sleeper marked and sleeper production. In a Norwegian context, practical use of innovative sleepers should be examined in depth. This can be done through a continuous investigation of the different sleeper types that manufactures are able to produce.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleJernbanesvillers utvikling og anvendelse i Norge
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record