Good Girl, Fake News: Resisting Post-Truth Media and the Limits of Empowerment in Holly Jackson’s Trilogy
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3147219Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne masteroppgaven undersøker hvordan Holly Jacksons ungdomstrilogi, A Good Girl’s Guide to Murder, representerer utfordringene rundt å oppnå innflytelse og motsette seg postfaktuelle narrativ i en verden mettet med informasjon. Romanene skildrer et samfunn som gjenspeiler virkelige forhold, blant annet ‘kontrollsamfunnet’ konseptualisert av Gilles Deleuze, og ‘postfaktualitet’ slik det er skissert av Ignas Kalpokas. Romanene skildrer en hovedrollefigur som blir desillusjonert av falske medienarrativ, ettersom hennes verden er preget av disse forholdene.
I Good Girl-trilogien bruker nyhetsmedia forskjellige strategier, som sensasjonalisme, bekreftelsestendenser, og affektiv resonans, for å konstruere narrativ som er troverdige og ettertraktede av forbrukerne, men som er usanne. Seriens hovedrolle forsøker å motstå disse dynamikkene ved å skape et objektivt og nyansert kontra-narrativ, og gjør den ettertraktet ved å forvandle det til en underholdningsvare. Imidlertid undergraver dynamikken som gjør det mulig for henne å gjøre dette – desentraliserte og demokratiserte informasjonsstrømmer –hennes forsøk på å etablere et nytt konsensus i det offentlige rom. Selv om bokserien ikke gir noen svar på problemet hovedrollen står overfor, fremmer bøkene spørsmål om hvordan unge mennesker kan tilpasse seg eller motstå problemene skapt av en tilværelse som i økende grad domineres av nettverk. This thesis investigates how Holly Jackson’s young adult trilogy, A Good Girl’s Guide to Murder, represents the challenges of gaining influence and resisting post-truth narratives in a world saturated by information. The novels depict a society which mirror real-world conditions of ‘the societies of control’ as conceptualized by Gilles Deleuze and ‘post-truth’ as outlined by Ignas Kalpokas. As a consequence of these phenomena, misleading media narratives develop, frustrating the protagonist’s desire for the truth to be known.
In the world of the Good Girl-trilogy, the news media employ various strategies, such as sensationalism, confirmation bias, and affective resonance, to construct narratives that are believable and desirable for its consumers, but which are untrue. The series’ protagonist attempts to resist these dynamics by creating an objective and nuanced counter-narrative, and makes it desirable by transforming it into an entertainment commodity. However, the dynamics which enable her to do so – decentralized and democratized information flows – ultimately undermine her efforts to establish it as a consensus narrative within the public domain. While the series offers no answers to the problem of post-truth, it does confront readers with the question of how young people can adapt to, or resist, the problems caused by an existence increasingly dominated by networks.