Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvello, Pål
dc.contributor.authorBjerkeset, Dorte Malen S.
dc.date.accessioned2024-07-25T17:20:19Z
dc.date.available2024-07-25T17:20:19Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:188162219:10698165
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3143292
dc.description.abstractFormåler med denne studien har vært å undersøke læringspotensialet ved nevronmodellene som er utviklet under prosjektet ved NTNU “Å bygge hjernen” Den overordnede problemstillingen er delt i to forskningsspørsmål der fokuset er på hvilken forståelse for nervesystemet elevene utviklet seg gjennom utforskingen og hvilke ord og uttrykk elevene bruker for å forklare det de har funnet ut. I denne studien har elever på 6. trinn fritt utforsket modellene. Datamaterialet som er brukt for å svare på problemstillingen i dette kvalitative studiet baserer seg på tre runder utforsking med tre elever hver runde, samt 30 elevsvar på en spørreundersøkelse i som er gjennomført i etterkant av utforskingen. Resultatene viser at elevene danner seg en forståelse som kan knyttes opp til flere ulike aspekter ved forståelse av nervesystemet. Ettersom at elevene ikke har forkunnskaper knyttet til nervesystemet bruker elevene begreper de kan for å forklare aspektene de oppdager. Resultatene etter analysen er derfor tolket i lys av kunnskap av nervesystemet, og elevene her fått en indirekte forståelse for ulike aspekter knyttet til nervesystemet. For at de skal bli klar over at det er dette de har fått en forståelse for er det behov for undervisning for å knytte alt sammen til kunnskapen direkte knyttet til nervesystemet.
dc.description.abstractThis study investigates the learning potential of the neuron models developed during the NTNU project "Building the Brain." The overall problem is divided into two research questions focusing on the understanding of the nervous system that the students developed through their exploration, and the words and expressions students use to explain their findings. In this study, 6th-grade students freely explored the models. The data material used to answer the research question in this qualitative study is based on three rounds of exploration with three students in each round and 30 student responses to a survey conducted after the exploration. The results show that students form an understanding that can be linked to several different aspects of understanding the nervous system. Since the students do not have prior knowledge related to the nervous system, they use terms they are familiar with to explain the aspects they discover. The results of the analysis are therefore interpreted in light of knowledge about the nervous system, and the students have gained an indirect understanding of various aspects related to the nervous system. To make them aware that this is what they have understood, there is a need for some teaching to directly connect everything to knowledge specifically related to the nervous system.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLæringspotensialet ved fri utforsking av nevronmodeller i barneskolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel