Multilingualism in 8th Grade Norwegian EAL Textbooks
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3142362Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3813]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne masteroppgaven har som mål å utforske i hvilket omfang flerspråklige undervisningspraksiser er til stede i tre lærebøker brukt i engelsk undervisning på 8. trinn. De siste årene har vi sett et skifte i språkundervisningen verden over. Forskningen viser nå at det er tydelige fordeler ved å bruke elevers språkkunnskaper i alle språk de kan inn i engelskundervisningen. Dette flerspråklige perspektivet står nå sentralt i språkundervisningen. Hensikten med denne studien er å se hvorvidt flerspråklige undervisningspraksiser er til stede i en av de mest sentrale læringsressursene i norske klasserom, nemlig lærebøker. Den teoretiske bakgrunnen som er brukt i denne studien, er Multilingual Approach to Diversity in Education (MADE), som er en praktisk pedagogisk modell for å innføre flerspråklige undervisningspraksiser i klasserommet. Metoden som er brukt for å besvare forskningsspørsmålene, er en kvalitativ innholdsanalyse hvor det er brukt en deduktiv tilnærming basert på kategorier hentet fra MADE indikatoren Developing and Using Teaching Materials (Krulatz & Christison, 2023). Funnene i studien viser at flerspråklige undervisningspraksiser er til stede i liten grad i lærebøkene som er undersøkt. Videre konkluderes det med et behov for å undersøke flerspråklige undervisningspraksiser i læringsressurser i et større omfang, samt at denne studien indikerer et behov for å forbedre lærebøkene som er undersøkt for å inkludere flerspråklige undervisningspraksiser i større grad. The objective of this MA project is to investigate the extent of which multilingual teaching practices are present in three textbooks utilized in Grade 8 Norwegian English as an Additional Language (EAL) classroom. In recent years, there has been a notable shift in language education worldwide, with increasing evidence challenging the long-standing monolingual bias in language education. Research on multilingualism highlights the benefits of drawing on students’ entire linguistic repertoires, which has been termed “the multilingual turn” in language education (Conteh & Meier, 2014). The purpose of this study is to consider whether the multilingual turn in language education is reflected in one of the most central teaching materials employed in Norwegian EAL classrooms, namely textbooks. The theoretical framework utilized in this project is Multilingual Approach to Diversity in Education (MADE), which provides a practical pedagogical model for implementing MTPs in the EAL classroom (Krulatz & Christison, 2023). The methodology employed to address the research questions is a qualitative content analysis, using a deductive approach based on predetermined categories from the MADE indicator Developing and Using Teaching Materials (Krulatz & Christison, 2023). The findings indicate that multilingual teaching practices are not sufficiently implemented, suggesting a need to improve the current textbooks used in Grade 8 Norwegian EAL classrooms to more effectively reflect the multilingual turn in language education.