"Oss" og "De andre"
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3142361Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3816]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Bakgrunnen for oppgaven er basert på tanker rundt hverdagsrasisme og underliggende holdninger i samfunnet, med fokus på mangfold, et begrep som er sentralt i Læreplanverket fra 2020, men som er komplekst og omfattende. For å begrense temaet ble kolonisering og kolonialisme valgt som et fokusområde, da disse historiske fenomenene er grunnleggende for oppståelsen av rasisme og skillet mellom "oss" og "de andre". Oppgaven utforsker hvordan kolonisering og kolonialisme blir fremstilt i norske lærebøker og om disse bøkene reflekterer de underliggende holdningene i samfunnet, spesielt med tanke på skillet mellom "oss" og "de andre", med Edward Said som en sentral referanse.
Metodisk sett analyseres lærebøkene i et 100-års perspektiv, med den eldste fra 1922 og den nyeste fra 2022, med 20-års mellomrom mellom hvert sett av lærebøker. Analysemetoden som benyttes er representasjonsanalyse, en kvalitativ tilnærming som fokuserer på hvordan ting, personer eller forhold blir fremstilt gjennom både språklige og ikke-språklige uttrykk. Oppgaven tar sikte på å undersøke hvordan norske lærebøker representerer kolonisering og kolonialisme, og hvordan disse representasjonene har utviklet seg over tid.
Videre i analysen blir det diskutert hvilke fremstillinger som kommer frem, og fra hvilket perspektiv historien blir fortalt. Problemstillingen i denne oppgaven handler om hvordan lærebøkene fremstiller oppfatninger av verden utenfor Europa. Analysen viser imidlertid at fremstillingen av "de andre" i minst like stor grad avdekker oppfatninger av "oss", altså europeerne. Dette kommer også tydelig frem i drøftingsdelen av oppgaven, hvor det påpekes at kolonistenes perspektiv får mest plass.
Avslutningsvis kan vi diskutere hvor langt vi har kommet ved å se på funnene fra analysen av læreboken fra 2022. Funnene indikerer en utvikling over tid, men de avdekker også at enkelte holdninger fra historien fortsatt kan være til stede. The background of this thesis is based on thoughts surrounding everyday racism and underlying attitudes in society, with a focus on diversity, a concept that is central in the 2020 Curriculum Framework but is complex and comprehensive. To narrow down the topic, colonization and colonialism were chosen as the focus areas, as these historical phenomena are fundamental to the emergence of racism and the distinction between "us" and "the others." The thesis explores how colonization and colonialism are portrayed in Norwegian textbooks and whether these books reflect the underlying attitudes in society, particularly regarding the distinction between "us" and "the others," with Edward Said as a key reference.
Methodologically, the textbooks are analyzed over a 100-year perspective, with the oldest from 1922 and the most recent from 2022, with 20-year intervals between each set of textbooks. The analysis method used is representation analysis, a qualitative approach that focuses on how things, people, or relationships are portrayed through both linguistic and non-linguistic expressions. The thesis aims to examine how Norwegian textbooks represent colonization and colonialism and how these representations have evolved over time.
Further in the analysis, the different portrayals are discussed, and the perspective from which the history is told is considered. The research question in this thesis addresses how textbooks depict perceptions of the world outside Europe. However, the analysis shows that the portrayal of "the others" equally reveals perceptions of "us," the Europeans. This is also evident in the discussion section of the thesis, where it is noted that the colonists' perspective receives the most attention.
In conclusion, we can discuss how far we have come by looking at the findings from the analysis of the 2022 textbook. The findings indicate a development over time, but they also reveal that some attitudes from history may still be present.