Karriererådgivning i videregående opplæring: Hvordan opplever karriererådgivere i videregående opplæring sin hjelperrolle?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3142344Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
«Hva skal du studere?» og «hva skal du bli når du blir stor?» er spørsmål yngre stadig får høre, men som kan være vanskelig å svare på, med mange valgmuligheter og mye som skjer gjennom ungdomslivet. Det kan derfor være vanskelig å ta et valg når det gjelder egen karriere, og det kan være godt å ha noen å snakke med om temaet. Ifølge Kjærgård (2010, s. 16) har skolen blitt et viktig ledd i ungdommers livsorientering og søkeprosesser, og jf. opplæringslova 1998 § 9-2 har elever i både grunnskole og videregående opplæring fått en lovfestet rett til karriereveiledning. Gjennom et kvalitativt intervjustudie ønsker jeg å se på hvordan karriererådgivere i videregående opplæring opplever sin hjelperrolle? "What are you going to study?" and "What do you want to be when you grow up?" are questions young people often hear, but they can be difficult to answer, given the multitude of choices and the changes that occur during adolescence. Therefore, making a decision about one's career path can be challenging, and having someone to talk to about it can be beneficial. According to Kjærgård (2010, p. 16), schools have become an important aspect of youths' life orientation and search processes, and according to the Education Act of 1998 § 9-2, students in both primary and secondary education have been granted a statutory right to career guidance. Through a qualitative interview study, I aim to explore how career counselors in secondary education experience their role as helpers.