Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHansen Sandseter, Ellen Beate
dc.contributor.advisorSandbakk, Silvana Bucher
dc.contributor.authorMalones, Martin.
dc.contributor.authorOwesen, Hermann.
dc.date.accessioned2024-07-17T17:21:25Z
dc.date.available2024-07-17T17:21:25Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:188980507:50903557
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141994
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI kroppsøving blir kroppen i større grad eksponert sammenlignet med andre skolefag, og kroppsøvingslæreren har i denne sammenhengen stor innflytelse på sine elever. Gjennom kommunikasjon og undervisningspraksis kan læreren påvirke elevenes kroppsbilde. De siste årene har det vært et økt fokus på kropp og kroppsbilde blant barn og unge. Læreplanen for kroppsøving fremhever i sine sentrale verdier at faget skal “fremme kritisk tenkning om kroppsidealer som kan påvirke selvfølelse, helse, trening og livsstil”. Formålet med denne studien er å undersøke hva kroppsøvingslærere gjør for å fremme et positivt kroppsbilde blant elever på mellomtrinnet. Studien er teoretisk forankret i Antonovsky sitt salutogene helseperspektiv og Cash sin kognitive atferdsmodell for kroppsbilde. Metoden som brukes i studien er kvalitativ. Vi har gjennomført fem semistrukturerte intervjuer med kroppsøvingslærere som har studiepoeng i kroppsøving og erfaring fra mellomtrinnet. Tre mannlige og to kvinnelige kroppsøvingslærere deltok i intervjuene. For å analysere meningsinnholdet fra intervjuene har vi benyttet refleksiv tematisk analyse. Gjennom vår analyse avdekket vi tre overordnede temaer med tilhørende underkategorier: (1) Aktiverende hendelser med (a) Sosiale medier og (b) Spesifikke hendelser i skolen, (2) Kommunikasjon med (a) Positive tilbakemeldinger og dialog og (b) inkluderende kroppsbevissthet og (3) Tilpasning med (a) Variert undervisning med fokus på mestring og (b) Kontring av unnvikelsesstrategier. Disse temaene reflekterer områder i kroppsøving som informantene mener kan påvirke elevenes kroppsbilde, samt ulike strategier og synspunkter på hvordan lærerne arbeider for å fremme og støtte et positivt kroppsbilde gjennom sin undervisning. Arenaer som svømming, garderobe og ulike aktiviteter fremheves som spesifikke situasjoner hvor det oppstår unnvikelsesatferd blant elevene. Resultatene våre indikerer at kroppsøvingslærere kan motarbeide unnvikelsesatferd i disse arenaene og generelt styrke elevenes kroppsbilde gjennom ulike tiltak. For det første viser resultatene at kroppsøvingslærerne vektlegger mestring som en ressurs for å ivareta elevenes kroppsbilde. Informantene mener at når alle elever opplever mestring i kroppsøving, kan dette bidra til et positivt kroppsbilde hos dem. Variert undervisning fremheves som et mål for å sikre at hver enkelt elev opplever mestring. Videre viser resultatene at dialog og positive tilbakemeldinger er tiltak kroppsøvingslærerne bruker for å fremme et positivt kroppsbilde blant elevene. Gjennom åpen dialog og konstruktive tilbakemeldinger har lærerne som mål å motvirke de usunne kroppsidealene som fremmes av sosiale medier. De søker å fremme en funksjonell kroppsoppfatning og legger vekt på kroppens funksjonalitet fremfor dens estetiske aspekter. Lærernes tilnærming til å arbeide mot et positivt kroppsbilde i kroppsøving støttes av relevant forskningslitteratur og indikerer at en slik tilnærming kan fremme et positivt kroppsbilde.
dc.description.abstractIn physical education the body is more exposed, compared to other school subjects. The physical education teacher in this context has significant influence on their students. In recent years, there has been an increased focus on the body and body image among young people. The curriculum for physical education emphasizes in its central values that physical education should "promote critical thinking about body ideals that can affect self-esteem. Health, exercise, and lifestyle" (Kunnskapsdepartementet, 2019). Thus, the purpose of this study is to examine how physical education teachers describe their work to promote a positive body image in middle school. Both Antonovsky's salutogenic health perspective and Cash's cognitive behavioral model for body image are used as theoretical frameworks for the study. The method used is qualitative, in the form of five semi-structured interviews conducted with physical education teachers with credits in physical education, who have experience from middle school. Three male and two female physical education teachers were interviewed. To analyze the content of the interviews, a reflexive thematic analysis was employed. Through our analysis, we uncovered three overarching themes, with two corresponding subthemes. (1) Activating events with (a) Social media and (b) Specific events in school as subthemes, (2) Communication with (a) Positive feedback and dialogue and (b) Inclusive body awareness as subthemes, and (3) Adaptation with (a) Varied teaching focusing on mastery and (b) Countering self-handicapping. The themes reflect areas in physical education that informants believe can impact students' body image, and various strategies and opinions on how teachers work to promote and support a positive body image through their teaching. Settings such as swimming, changing rooms and various activities highlighted as specific situations where self-handicapping occurs among students. Our results indicate how physical education teachers can counteract avoidance behavior in these settings, as well as generally strengthen students' body image. Firstly, the results show that physical education teachers emphasize mastery as a resource to maintain students' body image. By ensuring that all students experience mastery in physical education, the informants believe this can maintain a positive body image among students. To ensure that each student experiences mastery, varied teaching is highlighted as a goal to achieve this. Furthermore, the results indicate that dialogue and positive feedback are central for working towards a positive body image among teachers. Through open dialogue and positive feedback, teachers want to counteract unhealthy body ideals presented by social media and promote a functional body, shifting focus away from appearance. The teachers' approach for working towards a positive body image in physical education is in line with relevant research literature, indicating that such an approach can in fact promote a positive body image.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleÅ fremme et positivt kroppsbilde i kroppsøving
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel