Show simple item record

dc.contributor.advisorLorentzen, Vibeke
dc.contributor.authorModell, Eirin
dc.contributor.authorMælan, Berit
dc.date.accessioned2024-07-17T17:21:20Z
dc.date.available2024-07-17T17:21:20Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187873474:52199631
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141988
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker hva som skjer i samskrivingsprosesser mellom elever som skriver eventyr i læringspar. Formålet med oppgaven er å bidra til økt kunnskap om samskrivingens didaktiske potensial i skriveopplæringen. På bakgrunn av analyser av samskrivingsprosesser mellom elever på 5. trinn diskuterer vi hvordan samskriving kan støtte elevers skriveprosesser og bidra til motiverende og engasjerende undervisning. Studien har nedslag i norskfaget spesielt, men er også relevant for andre fag og skrivesituasjoner. Problemstillingen vi har søkt svar på er: «Hva skjer i tre samskrivingsprosesser på femte trinn når læringsparene får i oppgave å skrive eventyr?» For å svare på problemstillingen har vi benyttet ulike kvalitative forskningstilnærminger. Vi har observert skriveundervisning og samskrivingsprosesser mellom elever, vi har tatt lydopptak av elevenes samskrivingsdialoger og lærerens undervisning, vi har samlet inn de ferdige elevtekstene som samskrivingen resulterte i, og vi har intervjuet elevene ved endt skriveforløp. Dette har gitt oss et bredt empirisk datamateriale som legger et godt grunnlag for å belyse studienes problemstilling. Vår masteroppgave er skrevet innenfor rammene til PRANO-prosjektet ved NTNU. Kjernen i prosjektet er et tett og styrket samarbeid mellom praksis og masteroppgaver. Vi har dermed fått god støtte fra universitet, medstudenter, praksislærer og veiledere ved NTNU gjennom hele forskningsprosessen. Deltakelsen i PRANO-prosjektet gjorde at klasseromsforskning ble et naturlig valg for masteroppgaven, hvor vi utarbeidet et undervisningsopplegg med et helhetlig skriveløp. Elevene fikk et skriveoppdrag som strakte seg over tre norskøkter i løpet av en skoleuke, hvor de samarbeidet i læringspar for å skape et eventyr. Eventyrene som læringsparene skrev ble til slutt samlet i klassen felles eventyrbok. Funnene viser at elevene bruker begreper om språk og tekst, et metaspråk, for å snakke om tekstens logikk, handlingselementer, tegnsetting, karakterutvikling og sjangerkonvensjoner mens de skriver. Elevene viser altså, i ulik grad og på ulike måter, at de har metaspråklig kompetansen på ord-, setnings- og tekstnivå. De leker og utforsker med språket, de prøver ut formuleringer og utfordrer hverandre underveis i samskrivingsprosessene. Samlet sett tyder studien på at elevene motiveres av å få tid og rom til å arbeide sammen, skrive sammen, være i prosess. Vår studie understøtter også tidligere studier som har vist at samskriving fremmer elevers kreativitet, kommunikasjons- og samarbeidsevner samt kritisk tenkning. Vi argumenterer derfor for potensialet som samskriving kan ha til å berike skriveundervisningen, og til å støtte elever gjennom skriveprosesser, både i norsk og andre fag.
dc.description.abstractThis master's thesis examines what happens in collaborative writing processes among students writing fairytales in learning pairs. The thesis's purpose is to increase knowledge about the didactic potential of collaborative writing in writing instruction. Based on studies of collaborative writing processes among fifth-grade students, we discuss how collaborative writing can support students' writing processes and contribute to motivating and engaging teaching. The study focuses specifically on the Norwegian subject but could also be relevant in other subjects and writing situations. The research question we have sought to answer is: "What happens in three collaborative writing processes in fifth grade when learning pairs are tasked with writing fairy tales?" To answer the research question, we have used various qualitative research approaches. We have observed writing instruction and collaborative writing processes among students, recorded audio of the students' collaborative writing dialogues and the teacher's instruction, collected finished student texts resulting from the collaborative writing, and interviewed students at the end of the writing process. This resulted in a broad empirical dataset that forms a solid foundation for addressing the research question. Our master's thesis is conducted within the framework of the PRANO-project at NTNU. The core of the project is a close and strengthened collaboration between practice and master's theses. Thus, we have received good support from the university, fellow students, practice teachers, and supervisors at NTNU throughout the research process. Participation in the PRANO-project made classroom research a natural choice for the master's thesis, for which we developed a teaching module with a comprehensive writing process. The students received a writing assignment spanning three Norwegian lessons during one school week, where they collaborated in learning pairs to create a fairytale. The fairytales written by the learning pairs were eventually compiled into a class collective fairytale book. The findings show that students use terms about language and text, a metalanguage, to talk about the logic of the text, plot elements, punctuation, character development, and genre conventions while writing. The students demonstrate to varying degrees and in different ways, that they have metalinguistic competence at the word, sentence, and text level. They play and experiment with language, try out formulations and challenge each other during the co-writing processes. Overall, the study suggests that students are motivated by having the time and space to work together, write together, and be part of the process. Our study also supports previous other studies which have shown that cowriting promotes students' creativity, communication, and collaboration skills, as well as critical thinking. We therefore argue that co-writing has the potential to enrich writing instruction and support students through writing processes, both in Norwegian and other subjects.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"Du kan skrive snipp, snapp, snute!" En kvalitativ casestudie om samskrivingens didaktiske potensial i skriveopplæringen på mellomtrinnet
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record