Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAas, Hanne Kristin
dc.contributor.authorBrandvoll, Silje Marie
dc.contributor.authorSangnæs, Ingrid
dc.date.accessioned2024-07-16T17:23:40Z
dc.date.available2024-07-16T17:23:40Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:188161851:46747551
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141741
dc.description.abstractForskning viser at elever i liten grad får medvirke i egen skolehverdag (Garrels, 2018, s. 66). Samtidig får ikke norske elever med spesialundervisning optimalt læringsutbytte (Nordahl, 2018, s. 9). Elevmedvirkning kan bidra til mer tilpasset undervisning (Barneombudet, 2017, s. 42). Vi ønsket derfor å få et innblikk i elevers egne erfaringer knyttet til tematikken. I vår studie har vi gjennomført en kvalitativ undersøkelse. Innenfor kvalitativ metode valgte vi å ha fire semistrukturerte intervjuer om elevenes erfaringer med medvirkning. Felles for elevene i studien var at de hadde vedtak om spesialundervisning og de gikk på mellomtrinnet i norsk skole. Studiens problemstilling er hvordan elever med spesialundervisning erfarer å medvirke. For å besvare problemstillingen benyttet vi oss av selvbestemmelsesteorien (Deci & Ryan, 2000), Shiers (2001) modell om veien til deltakelse og Lundys (2007) fire nøkkelelementer for medvirkning. Studiens hovedfunn er at elevene hadde lav forståelse for hva medvirkning handlet om. I norske styringsdokumenter utgjør medvirkning en sentral plass (Barnekonvensjonen, 1989, art. 12; Kunnskapsdepartementet, 2017; Opplæringsloven, 1998, 2023). Deriblant har elever rett på å medvirke. Elevene, i vår studie, sin lave forståelse for medvirkning samsvarer derfor ikke med hvor integrert medvirkning burde vært i skolen. De hadde lite erfaringer med elevmedvirkning. Blant de fire elevene vi intervjuet var det stor variasjon i ønske om å medvirke. Av erfaringene som kom fram, viste det seg at elevene opplevde at lærerne sjeldent tok initiativ til å medvirke. Elevene opplevde en mangelfull tilrettelegging, som kan ha ført til at elevene, en viktig ressurs, ikke ble benyttet. Tross elevenes dårlige erfaringer, uttrykte de glede av å bli lyttet til, samt at flere av elevene var bevisste på verdien av å medvirke.
dc.description.abstractResearch shows that students are only allowed to participate in their own school life to a small extent (Garrels, 2018, p. 66). At the same time, Norwegian students with special needs do not get optimal learning outcomes (Nordahl, 2018, p. 9). Student participation can contribute to more adapted teaching (Barneombudet, 2017, p. 42). We therefore wanted to gain an insight into students' own experiences related to the topic. For the research, we chose to carry out a qualitative survey. Within the qualitative method, we chose to have four semi-structured interviews about the students' experiences of participation. What the students in the study had in common was that they had special needs and attended middle school in Norway. The purpose of the study was to answer how students with special education experience are participating in everyday school life. To answer the problem, we made use of the self-determination theory (Deci & Ryan, 2000), Shier's (2001) model of Pathways to Participation and Lundy's (2007) four key elements for student participation. The study's main finding was that the students had little understanding of what participation was about. In Norwegian governing documents, participation occupies a central place (Barnekonvensjonen, 1989, art. 12; Kunnskapsdepartementet, 2017; Opplæringsloven, 1998, 2023). Among other things, participation is a right students have. The students in our study and their low understanding of participation therefore does not correspond to how integrated participation should be in school. They had little previous experience of participating. Among the four students we interviewed there was a great variation in their desire to participate. From the experiences that emerged, it turned out that the students experienced that the teachers rarely took the initiative to student participation. The students experienced inadequate provision, which can lead to the students not being involved, in turn the students are an important resource. Despite the student’s bad experiences, they expressed joy in being listened to, as well as several of the students were aware of the benefits from participation.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title«Vi har en stemme for en grunn» En kvalitativ studie av elever med spesialundervisning sine erfaringer med å medvirke
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel