dc.contributor.advisor | Aas, Hanne Kristin | |
dc.contributor.author | Brandvoll, Silje Marie | |
dc.contributor.author | Sangnæs, Ingrid | |
dc.date.accessioned | 2024-07-16T17:23:40Z | |
dc.date.available | 2024-07-16T17:23:40Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:188161851:46747551 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3141741 | |
dc.description.abstract | Forskning viser at elever i liten grad får medvirke i egen skolehverdag (Garrels, 2018, s.
66). Samtidig får ikke norske elever med spesialundervisning optimalt læringsutbytte
(Nordahl, 2018, s. 9). Elevmedvirkning kan bidra til mer tilpasset undervisning
(Barneombudet, 2017, s. 42). Vi ønsket derfor å få et innblikk i elevers egne erfaringer
knyttet til tematikken. I vår studie har vi gjennomført en kvalitativ undersøkelse.
Innenfor kvalitativ metode valgte vi å ha fire semistrukturerte intervjuer om elevenes
erfaringer med medvirkning. Felles for elevene i studien var at de hadde vedtak om
spesialundervisning og de gikk på mellomtrinnet i norsk skole. Studiens problemstilling er
hvordan elever med spesialundervisning erfarer å medvirke. For å besvare
problemstillingen benyttet vi oss av selvbestemmelsesteorien (Deci & Ryan, 2000),
Shiers (2001) modell om veien til deltakelse og Lundys (2007) fire nøkkelelementer for
medvirkning.
Studiens hovedfunn er at elevene hadde lav forståelse for hva medvirkning handlet om. I
norske styringsdokumenter utgjør medvirkning en sentral plass (Barnekonvensjonen,
1989, art. 12; Kunnskapsdepartementet, 2017; Opplæringsloven, 1998, 2023). Deriblant
har elever rett på å medvirke. Elevene, i vår studie, sin lave forståelse for medvirkning
samsvarer derfor ikke med hvor integrert medvirkning burde vært i skolen. De hadde lite
erfaringer med elevmedvirkning. Blant de fire elevene vi intervjuet var det stor variasjon
i ønske om å medvirke. Av erfaringene som kom fram, viste det seg at elevene opplevde
at lærerne sjeldent tok initiativ til å medvirke. Elevene opplevde en mangelfull
tilrettelegging, som kan ha ført til at elevene, en viktig ressurs, ikke ble benyttet. Tross
elevenes dårlige erfaringer, uttrykte de glede av å bli lyttet til, samt at flere av elevene
var bevisste på verdien av å medvirke. | |
dc.description.abstract | Research shows that students are only allowed to participate in their own school life to a
small extent (Garrels, 2018, p. 66). At the same time, Norwegian students with special
needs do not get optimal learning outcomes (Nordahl, 2018, p. 9). Student participation
can contribute to more adapted teaching (Barneombudet, 2017, p. 42). We therefore
wanted to gain an insight into students' own experiences related to the topic. For the
research, we chose to carry out a qualitative survey. Within the qualitative method, we
chose to have four semi-structured interviews about the students' experiences of
participation. What the students in the study had in common was that they had special
needs and attended middle school in Norway. The purpose of the study was to answer
how students with special education experience are participating in everyday school life.
To answer the problem, we made use of the self-determination theory (Deci & Ryan,
2000), Shier's (2001) model of Pathways to Participation and Lundy's (2007) four key
elements for student participation.
The study's main finding was that the students had little understanding of what
participation was about. In Norwegian governing documents, participation occupies a
central place (Barnekonvensjonen, 1989, art. 12; Kunnskapsdepartementet, 2017;
Opplæringsloven, 1998, 2023). Among other things, participation is a right students
have. The students in our study and their low understanding of participation therefore
does not correspond to how integrated participation should be in school. They had little
previous experience of participating. Among the four students we interviewed there was
a great variation in their desire to participate. From the experiences that emerged, it
turned out that the students experienced that the teachers rarely took the initiative to
student participation. The students experienced inadequate provision, which can lead to
the students not being involved, in turn the students are an important resource. Despite
the student’s bad experiences, they expressed joy in being listened to, as well as several
of the students were aware of the benefits from participation. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | «Vi har en stemme for en grunn»
En kvalitativ studie av elever med spesialundervisning sine erfaringer med å medvirke | |
dc.type | Master thesis | |