Smågodt og polkø
Abstract
Opplæring og bevisstgjøring av sluttbrukere innen digital sikkerhet er et arbeid uten slutt og det kan og bør foregå på flere måter. Denne oppgaven ønsker å undersøke om bruk av metaforer (eg. similer) kan være en god metode for å forklare sentrale begrep innen datasikkerhet og slik bidra til økt forståelse for de som kan aller minst om tematikken fra før. Videre ønsker oppgaven å undersøke om vårt behov for å ha tillit til interaksjon i det digitale domenet kan være en motivasjonsdriver for sluttbrukeres forståelse av nødvendigheten av at alle tar del i den felles oppgaven det er å sikre våre private og felles informasjonsverdier. Valget av metode er begrunnet i behovet for en enklere og mer uorganisert tilnærming, både for «eleven», men også for «læreren». Metaforer kan på sitt beste gi oss innsikt vi ellers ikke hadde greid å ta til oss. De er målrettet og kan porsjoneres ut i det tempo og omfang mottakeren selv foretrekker. Ved å ta inn slike små, men effektive forklaringsmodeller begrep for begrep, kan terskelen for å selv innhente videre kunnskap øke og da på den måte sluttbrukeren ønsker selv. Motivasjonsdriveren tillit undersøkes fordi motivasjon er ansett som en sterkere faktor i arbeidet med å tilegne seg ny kunnskap enn opplæringsmetoden i seg selv.Oppgaven viser gjennom en test at ved å sette svaret fra et tilfeldig nettsøk opp mot en metafor, kan metaforen i to av ti tilfeller gi en bedre forståelse av helt grunnleggende begrep innen digital sikkerhet. Oppgaven har ikke undersøkt om dette fører til varig endring i sluttbrukeres adferd i det digitale domenet. Treating the human factor by means of end user training and awareness in digital security is a task without a finishing date and it can and should take on many forms. This thesis sets out to investigate if the use of metaphors (i.e., similes) can be a good way of explaining basic concepts tied to digital security and hence contribute to increased understanding for those with little or no previous knowledge regarding the topic. Furthermore, this thesis wants to investigate if our need for trust when it comes to interaction with the digital domain can serve as a motivational factor for end user understanding of the necessity that everyone takes part in the joint task it is to secure our personal and shared informational values.The selected method is based on the need for a simpler and more unorganized approach, both for the “student” and the “teacher”. Metaphors can, at their best, provide insight we otherwise could not obtain. They are targeted and can be portioned out in the speed and magnitude the recipient prefers. By digesting these miniscule, but efficient explanatory models term by term, the threshold for further self-study in whatever manner suitable could be lowered. The motivational aspect of trust is investigated because motivation is regarded as a superior factor to the learning method itself in the task of obtaining new knowledge.This thesis show by means of a test that by presenting the answer from a simple net search held up against a metaphor each explaining a basic concept of digital security, the metaphor will provide a better explanation in two out of ten occurrences. The thesis has not investigated whether this increased understanding makes for an actual and lasting change in end user behaviour within the digital realm.