Engaging citizens through gameplay: Persuading Norwegian youths to participate more in politics through a serious game
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3141113Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for design [1133]
Sammendrag
Ettersom en tydelig mangel på politisk deltakelse blant enkelte grupper innbyggere kan ses i Norge og andre land i nyere tid, trengs det nye og innovative metoder for å øke bevissthet og deltakelse for å sikre at alle innbyggere er representert i de demokratiske prosessene. Som én mulig løsning har bruken av digitale spill som virtuelle miljøer for å oppleve, lære, og overbevise økt i popularitet de siste tiårene. I denne studien ble et eksperiment gjennomført for å undersøke om spillet Deltakelsesspillet har potensiale for å endre eksplisitte holdninger blant yngre norske innbyggere mellom 18 og 30 år, gjennom en prosess som inkluderte spilldesign, ekspertintervjuer, litteraturgjennomgang, et eksperiment og analyse. Resultatene av studien viste at det å spille spillet totalt sett signifikant endret holdningene til politisk deltakelse blant de yngre innbyggerne som deltok i studien, men at holdningsendringene varierte både fra deltaker til deltaker og mellom ulike type holdninger. Faktisk ser resultatene ut til å indikere at spillinnholdet ser ut til å ha en sterk sammenheng med hvilke holdninger som endres gjennom spillopplevelsen. Implikasjonene av funnene for designere, forskere, pedagoger og politikere vurderes, og potensielle måter å maksimere overtalelsespotensialet til spill diskuteres. As a clear lack of political participation among certain groups of citizens in recent times can be seen in Norway and other countries, new and innovative methods to raise awareness and promote participation are needed to ensure that all citizens are represented in the democratic processes. As one potential solution, the use of digital games as virtual environments to experience, learn and persuade has been gaining momentum in the last decades. In this study, an experiment was conducted to investigate whether the persuasive game Deltakelsesspillet could change explicit attitudes among Norwegian youths between 18 and 30 years, through a process that included game design, expert interviews, reviewing literature, an experiment and analysis. The results of the study reveal that playing the game overall statistically significantly changed explicit attitudes towards political participation among the youths, but that changes in attitudes varied both from participant to participant and between various measured attitude items. In fact, the results seem to indicate that the game content had a strong correlation with which attitudes changed through gameplay. The implications of the findings for designers, researchers, educators, and politicians are considered, and potential ways to effectively maximize the persuasive potential of games given the findings are discussed.