De unges favoritter
Bachelor thesis
![Thumbnail](/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/3138363/no.ntnu%3ainspera%3a187580993%3a235994971.pdf.jpg?sequence=5&isAllowed=y)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3138363Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Sammendrag Sunnmørsposten ønsker å nå yngre lesere, og med det mener de lesere under 40 år. Problemet de har, er at de ikke vet sikkert hvor gamle leserne deres er. De bruker allerede engasjement verktøyene Kilkaya og Tableu, som sier mye om hvordan lesere agerer med stoffet deres på smp.no, men siden Polaris kun samler inn e-postadresser og ikke telefonnumre, vet de ikke sikkert hvor gamle leserne deres er. Derfra kommer ideen deres, i de sosiale mediene de bruker, har de full oversikt over aldersgrupper som samhandler med innleggene deres på de ulike plattformene. Problemet er at deres sosiale medier ansvarlige må gå inn på hver enkelt plattform og sjekke analyseverktøyet for hånd, og det kan fort bli tungvint når man skal gjøre det etter hvert eneste innlegg.Vår jobb er å lage et verktøy som gir dem tydelig oversikt over demografien deres, på alle de forskjellige sosiale medie plattformene de bruker. Hvilke innlegg er populære blant unge lesere? På hvilke plattformer blir flest nyhetssaker lest? Hvordan kan Sunnmørsposten best nå frem til yngre lesere? Disse spørsmålene er hva vi skal finne en løsning på i denne oppgaven.Løsningen vår består av grafer og andre visuelle effekter, generert fra API kall til Facebook, Instagram og YouTube. Løsningen er designet til å være responsiv, slik at den fungerer på alt av skjermer, fra laptoper, til nettbrett og mobil. Løsningen kan nås enkelt og greit via en nettadresse, og krever kun en brukerinnlogging for å tas i bruk. Oppdragsgiver har full administratortilgang til nettsiden, og har fullmakt til å opprette så mange brukere de ønsker, med eller uten administratorrettigheter.Ved å bruke dette verktøyet kan Sunnmørsposten effektivt overvåke og analysere demografiske data fra deres sosiale medieplattformer. Dette vil hjelpe dem med å tilpasse innholdet for å treffe den yngre målgruppen mer effektivt. Ved å forstå hvilke typer innhold som appellerer til yngre lesere og hvilke plattformer som gir best engasjement, kan Sunnmørsposten strategisk planlegge sine publikasjoner og markedsføringstiltak.Vår løsning gir Sunnmørsposten den nødvendige innsikten for å nå sitt mål om å tiltrekke seg yngre lesere. Ved å integrere data fra flere sosiale medieplattformer i et samlet verktøy, får de en effektiv og tidsbesparende metode for å analysere og forstå deres publikum. AbstractSunnmørsposten wants to reach younger readers, specifically those under 40 years old. The challenge they face is not knowing the exact ages of their readers. They already use engagement tools like Kilkaya and Tableau, which provide insights into how readers interact with their content on smp.no. However, since Polaris only collects email addresses and not phone numbers, they cannot accurately determine the ages of their readers.This is where their idea comes in. On the social media platforms they use, they have full insight into the age groups that interact with their posts. The problem is that their social media manager has to manually check the analytics tools on each platform, which can become cumbersome when done for every single post.Our task is to create a tool that provides them with a clear overview of their demographics across all the different social media platforms they use. Which posts are popular among young readers? On which platforms are most news articles read? How can Sunnmørsposten best reach younger readers? These are the questions we aim to solve in this project.Our solution consists of graphs and other visual effects, generated from API calls to Facebook, Instagram, and YouTube. The solution is designed to be responsive, so it works on all screens, from laptops to tablets to mobile phones. The solution is easily accessible via a web address and requires only a user login to use. The client has full administrative access to the website and has the authority to create as many users as they want, with or without administrative rights.By using this tool, Sunnmørsposten can effectively monitor and analyze demographic data from their social media platforms. This will help them tailor their content to better reach the younger target audience. By understanding which types of content appeal to younger readers and which platforms provide the best engagement, Sunnmørsposten can strategically plan their publications and marketing efforts.Our solution provides Sunnmørsposten with the necessary insights to achieve their goal of attracting younger readers. By integrating data from multiple social media platforms into a single tool, they gain an efficient and time-saving method to analyze and understand their audience.