Kundesentrert optimalisering av produktutvikling i Vipps
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3138351Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
FormålFor å utvikle og etablere gode produkter som er rettet mot kundens preferanser og markedets behov, er prosessen før man kommer frem til det endelige produktet svært viktig. En produktutvikling som inkluderer kundene gjennom hele prosessen vil på mange måter ha sine fordeler. Formålet med denne bacheloroppgaven er å undersøke produktutviklingen i Vipps, hvor vi skal komme med anbefalinger for å optimalisere denne på en måte som sikrer at de dekker kundenes behov.
Metode Vi gjennomførte en kvalitativ undersøkelse i form av intervjuer for å samle inn data til vår oppgave. Gjennom intervjuene fra hver enkelt informant fikk vi innsyn og en bedre forståelse for hvordan Vipps arbeider, spesielt med tanke på deres produktutvikling. Videre fikk vi informasjon om hvordan bedriften jobber i ulike teams innenfor de forskjellige avdelingene. Denne informasjonen har vært nyttig for å kunne svare på problemstillingen vår.
ResultatPå bakgrunn av den kvalitative undersøkelsen har vi fått informasjon om at måten Vipps er organisert på skaper utfordringer for samarbeid på tvers av avdelinger og brukersegmenter. Det fremkommer at Vipps har mange metoder for innhenting av tilbakemeldinger fra brukerne, men at det er mangel på struktur og rutiner når det gjelder å bruke denne innsikten. Svarene fra informantene indikerte at dette er faktorer som påvirker produktutviklingen negativt, og at organisasjonen har et forbedringspotensiale innenfor disse områdene. Videre viste resultatene at Vipps i liten grad bruker kunstig intelligens i produktutviklingsprosessen, og informantene var uenige om hvorvidt slik teknologi vil bidra på en positiv måte.
ForskningsbegrensningerProsjektet tar for seg et komplekst tema i en stor bedrift, og strekker seg over en kort tidsperiode. Begrensninger ved prosjektet er derfor at vi ikke har hatt mulighet til å få en komplett oversikt over alle prosesser som inngår i Vipps sin produktutvikling, som har hindret oss i å gå mer i dybden i problemstillingen.
VerdiOppgaven vil være nyttig for Vipps, ettersom den vil presentere anbefalinger som sikter på å optimalisere deres produktutviklingsprosess. Videre kan oppgaven være verdifull for andre bedrifter som driver med produktutvikling, og for bedrifter som ønsker å implementere kunstig intelligens i sine prosesser, dersom de søker etter løsninger på lignende utfordringer.
Nøkkelord: Produktutvikling, kundebehov, kundefokus, samarbeid, kunstig intelligens (KI), innovasjon, kontinuerlig tilbakemelding Objective In order to develop and establish successful products tailored to customer preferences and market needs, the process before arriving at the final product is very important. A product development that includes the customers throughout the process will have several advantages. The objective of this bachelor thesis is to examine the product development in Vipps and make recommendations to optimize it in a way that ensures that they meet the customers’ needs.
Methodology To collect data for the thesis we conducted qualitative interviews. Through the interviews we gained insight and a better understanding of how Vipps works, especially regarding their product development. We also gained information about how the company works in their teams within the different departments. This information has been useful in answering our problem statement.
ResultsBased on the qualitative research, we discovered that the way Vipps is organized creates challenges for collaboration across departments and user segments. It appears that Vipps uses various methods for gathering feedback from users, but that there is a lack of structure and routines when it comes to using this insight. The answers from the informants indicated that these are factors that affect product development negatively, and that the organization has potential for improvement within these areas. Furthermore, the results showed that Vipps uses artificial intelligence to a small extent in the product development process, and the informants disagreed about whether such technology would contribute in a positive way to product development.
Research limitationsThe project deals with a complex topic in a large company and extends over a short period of time. Limitations of the research are therefore that we did not have the opportunity to get a complete overview of all processes that are part of Vipps’ product development, which has prevented us from going more in-depth into the problem statement.
ValueThe assignment will be useful for Vipps, as it presents recommendations aimed at optimizing their product development process. Furthermore, the recommendations can be valuable for several companies that engage in product development, and for companies that want to implement artificial intelligence in their processes, if they are seeking solutions to comparable challenges.
Keywords: Product development, customer needs, customer focus, collaboration, artificial intelligence (AI), innovation, continuous feedback