Show simple item record

dc.contributor.advisorSelberg, Arne Mathias
dc.contributor.advisorSelsøvold, Erlend Bolland
dc.contributor.authorTewelde, Haben Alem
dc.contributor.authorNilsen, Rikard Ribe
dc.date.accessioned2024-07-04T17:24:22Z
dc.date.available2024-07-04T17:24:22Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187442036:233576357
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138215
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven undersøker om Sluppenbrua er egnet til bruk som gang- og sykkelbru i henhold til dagens krav. Kravene er basert på Eurokodene og Statens vegvesens håndbøker. Oppgaven innebærer å identifisere alle laster og finne de mest kritiske lasttilfellene. Deretter sammenlignes kreftene opp mot materialenes kapasitet. Bruas oppbygning og dimensjonering er basert på utgitte tegninger fra Statens vegvesen, samt egne visuelle inspeksjoner. På grunn av mangelfulle tegninger, spesielt med hensyn til beskrivelse av materialfasthet, har det vært nødvendig å foreta en del antakelser i denne oppgaven. Fastheten på samtlige materialene på brua er antatt basert på kravene fra Håndbok V413. Da det er en del usikkerhet rundt oppbyggingen til steinpilarene, både oppbyggingen og deres bæring i Nidelva, er disse utelatt fra beregningene. Denne mulighetsanalysen fokuserer derfor kun på materialene over steinpilarene. Som følge av betydelig korrosjon på ståldragerne, er det valgt å redusere tverrsnittene til ståldragerne i kapasitetsberegningen. Reduksjoner er basert på skademeldinger fra Statens vegvesen. Som følge av tverrsnittsreduksjonen i kapasitetsberegningene for ståldragerne, er det fastslått at dragerne lengst nord på brua ikke har tilstrekkelig kapasitet til å håndtere momentbelastningene de vil utsettes for. Det påpekes likevel at denne konklusjonen er basert på en del antakelser, blant annet materialfastheten. Videre undersøkelser anbefales før endelig beslutning om bruas brukbarhet kan tas. Det er i tillegg noen komponenter som ikke oppfyller kravene for bruksgrensetilstand. Da lagertypen på brua ikke er identifisert, og det er vanskelig å gjøre antakelser om den, er det knyttet usikkerhet rundt deres evne til å motstå belastningene. Det er fastslått at de resterende materialene på brua er tilstrekkelige for belastningene.
dc.description.abstractThis bachelor thesis investigates whether Sluppenbrua is suitable for use as a pedestrian and bicycle bridge according to current requirements. The requirements are based on the Eurocodes and the Norwegian Public Roads Administration's handbooks. The task involves identifying all loads and finding the most critical load cases. The forces are then compared against the capacity of the materials. The construction and dimensioning of the bridge are based on drawings from the Norwegian Public Roads Administration, as well as visual inspections. Due to insufficient documents, particularly regarding the description of material strength, several assumptions have been necessary in this thesis. The strength of all the materials on the bridge has been assumed based on requirements from Handbook V413. As there is some uncertainty regarding the construction of the stone pillars, both their structure and their bearing in the Nidelva River, the pillars have been excluded from the calculations. Therefore, this feasibility analysis focuses only on the materials above the stone pillars. Due to significant corrosion on the steel girders, the cross-sections of the steel girders have been reduced in the capacity calculations. Reductions are based on damage reports from the Norwegian Public Roads Administration. As a result of the cross-section reduction in the capacity calculations for the steel girders, it has been determined that the girders at the northernmost part of the bridge do not have sufficient capacity to handle the moment loads they will be subjected to. However, it should be noted that this conclusion is based on several assumptions, including material strength. Further investigations are recommended before a final decision on the bridge's usability can be made. Additionally, some components do not meet the requirements for serviceability limit state. Since the type of bearings on the bridge has not been identified, and it is difficult to make assumptions about them, there is uncertainty regarding their ability to withstand the loads. It has been concluded that the remaining materials on the bridge are sufficient for the loads.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMulighetsanalyse for bruk av Sluppenbrua som gang- og sykkelbru
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record