Massetransport i Verdal: En analyse av alternative kryssingsløsninger mellom betongkulvert og infrastruktur
Abstract
En ny løsning for kalktransport i Verdal har vært oppe til diskusjon i flere år, og det har blitt sett på en rekke løsninger for hvordan dette skal realiseres. Tromsdalen har en stor forekomst, og bruddet antas å være aktivt i lang tid. I dag fraktes kalken med lastebil med 70-tonns dispensasjon. Denne transporten må bort fra offentlig veg innen forekomsten når 3 millioner tonn i året, på grunn av krav i kommunens reguleringsplan. I løpet av de neste årene vil produksjonen øke, og det er knapt med tid til å finne en ny løsning for å frakte kalken fra bruddet i Tromsdalen og ned til anlegget på havna. Prosjektet er fortsatt i en tidlig fase og det er enda ikke bestemt noen løsning for delstrekningen, slik at alle muligheter fortsatt er åpne. Denne studiens avgrensning baserer seg på hvilke funn som tidligere er gjort i forbindelse med prosjektet, på strekningen fra Rindsem til Ørin. Vi ser hovedsakelig på en løsning som benytter transportbånd, og kryssingen dette får med infrastruktur som jernbane, veg og Fættenkanalen. Dette er ikke sett så mye på tidligere, og vil derfor bli grundigere undersøkt i denne studien. På grunn av prosjektets omfang tar vår forskning kun for seg løsninger som omhandler at transportbåndet går i en kulvert helt eller delvis nedgravd i terrenget. Denne løsningen er funnet mest aktuell per nå, og sees i denne studien i sammenheng med satt forskningsmål:
Utarbeide en mulig sammensatt løsning for transportbåndet mellom Rindsem og Ørin, med hovedfokus på optimal kryssing med infrastruktur.
Innhenting av data startet med å analysere tidligere rapporter som en del av valgt metode. Det ble videre valgt kvalitativ metode, der det ble intervjuet relevante fagpersoner samt offentlige aktører som vil komme i konflikt med transportbåndets konstruksjon. I tillegg er det gjort observasjoner av kryssingspunktene på befaring. Disse punktene er grundigere studert ved hjelp av kartdata og reguleringsplaner fra nettsidene til NVE, NGU og Norkart. Det er også brukt Novapoint for å tegne inn traseens kurvatur. Dette er et omfattende prosjekt med mange aspekter og hensyn som må tas. De mest sentrale funnene i forskningen er listet under:• Traseen bør legges øst før Flyvegen der det er lavere grunnvannstand.• En helt nedgravd kulvert er ansett som det beste alternativet, hvis man ikke vekter kostnadene.• Kulvert under fremtidig E6 bør nedlegges før byggestart ny E6, eventuelt må det skje samtidig. The need of a new transport solution for the limestone in Tromsdalen has been a topic for discussion for several years. The lime quarry has a deposit that is predicted to last for a long time. Today, the limestone is transported by trucks, which must get of public roads by the time the deposit reaches three million tons annually. For the next few years, the production will expand, and they are more pressed on time to find a suitable solution. The project is still in its preliminary stages, and no single approach is favored at this stage. To delimit this paper, it is looked upon what other studies have found on the matter, for the stretch from Rindsem to Ørin. It is decided to do research that includes using a conveyor belt. The solutions that have not been explored as much, is the crossing between the belt and infrastructure. This will be reviewed further in this study. Given the extent of this project the research will narrow down to only look at solutions that include the conveyor belt being inside a culvert, either partly or fully under terrain. This is the most current solution right now and forms the basis for the research question:
Form a possible compound solution for the conveyor belt on the stretch between Rindsem and Ørin. Mainly focusing on optimal crossing with infrastructure.
Starting off, the former reports on the subject were analyzed as a part of collecting data. Following there were used a qualitative method, where relevant people was interviewed as well as public builders that will come in conflict with the construction. During sites visits in Verdal there were made observations of the points of crossing. These are further studied using data from NVE, NGU and Norkart. Novapoint is used to analyze the route. There are a lot of aspects and considerations concerning this project. The key findings of the research are listed below:• The route should go east of Flyvegen, because of lower groundwater.• A fully hidden culvert is found to be the best option if costs are excluded. • The culvert should be built beforehand, or at the same time as the new E6.