Analysing Magical Realist Texts Through a Decolonial Lens: Facilitating Counter-Narratives in the Upper Primary EAL Classroom.
Master thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3692]
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker hvordan narrativer som inneholder magisk realisme kan brukes på mellomtrinnet for å desentrere eurosentriske perspektiver som norm. Jeg analyserer to magisk realistiske narrativer med fokus på magiens rolle, maktbalanser, symbolikk, produksjon og kulturell kontekst. Deretter diskuterer jeg til hvilken grad og hvordan disse fortellingene fungerer som motnarrativer i engelskklasserommet. Denne studien bygger i hovedsak på rammeverk innen dekolonial teori og kritisk pedagogikk. Disse perspektivene blir brukt til å foreslå måter å jobbe med fortellinger i engelskklasserommet. Som forskningsmetode har jeg gjort en kritisk narrativ analyse av boken Mañanaland skrevet av den meksikansk-amerikanske forfatteren Pam Muñoz Ryan (2020) og en kritisk multimodal analyse av Disneys animasjonsfilm Encanto (2021). Ettersom målet med denne oppgaven er å vurdere narrativer gjennom et dekolonialt perspektiv har jeg utviklet et kritisk dekolonialt analyseverktøy. Funnene viser at tekstene fremstiller maktbalanser og magiske komponenter ulikt. Encanto bruker magiske elementer for å opprettholde hovedpersonenes dominans, mens det magiske i Mañanaland er knyttet til naturen og det spirituelle. Begge fortellingene tar for seg konseptene «individualisme» versus «det kollektive.» Mañanaland utforsker læring gjennom muntlige fortellinger, hvor overlevering av kunnskap mellom generasjoner blir sett på som viktig. Et gjennomgående tema i Encanto er intergenerasjonelle traumer, hvor familiens overhodes smertefulle erfaringer har en betydelig innvirkning på hele familiens dynamikk. I tillegg belyser denne studien hvordan Encanto fungerer som et eksempel på Disneyfisering, der amerikanske verdier blir løftet fremfor colombianske verdier. I engelskklasserommet foreslår jeg «resistant viewing» som metode i arbeid med Encanto, mens lesesirkler er en passende tilnærming for å diskutere temaer som maktbalanser og fordommer i Mañanaland. This thesis examines the potential of using magical realist narratives in the upper primary English as an Additional Language Classroom (EAL) to facilitate the decentring of Eurocentric ways of knowing, being, and doing. Firstly, I analyse and interpret two narratives containing magical realism, focusing on the role of magic, power dynamics, symbolism, and the texts’ cultural and production contexts. Secondly, I discuss to what extent and how these stories can act as counter-narratives that can challenge Eurocentric values in the EAL classroom. I draw mainly from decolonial studies (Quijano, 2000; Walsh, 2012; Svendsen & Eriksen, 2020) and critical pedagogies (Freire, 2017; Zembylas, 2015) as theoretical frameworks, using these concepts to propose ways to engage with the narratives in the EAL classroom. Regarding my research methods, I have conducted a critical narrative analysis of the middle grade novel Mañanaland by the Mexican American author Pam Muñoz Ryan (2020) and a critical multimodal analysis of Disney’s movie Encanto (2021). Furthermore, as the aim of the thesis is to examine magical realist texts through a decolonial lens, I have developed a critical decolonial methodology that serves as an analytical tool. The findings demonstrate that the two texts engage with power dynamics and magical components differently. Encanto uses magic to uphold the protagonists’ dominance, whereas the magic in Mañanaland is tied to the natural world and spirituality. Furthermore, both narratives address the topic of individualism versus community, where Mañanaland emphasises learning through storytelling, suggesting the importance of knowledge being passed down through generations, while Encanto addresses the issue of intergenerational trauma, where the matriarch’s sufferings influence the family dynamics. This thesis emphasises Encanto’s context, as this narrative Disneyfies Colombian culture, which promotes American rather than Colombian values. For the EAL classroom, I propose employing a “resistant viewing” of Encanto, and for Mañanaland literature circles are considered as a valuable approach to uncover power dynamics and prejudices presented in the story.