Effektivisering av bruforvaltning
Description
Full text not available
Abstract
Bruforvaltning i Rogaland fylkeskommune står overfor problemet med økende vedlikeholdsbehov. Aldring av bruer og en stor andel gamle konstruksjoner fører til økt omfang av vedlikeholdet. Utdaterte tilsyns- og styringsverktøy, sammen med reaktive vedlikeholdsmetoder, hindrer effektiv utnyttelse av budsjettrammer og tilgjengelige ressurser. Denne masteroppgaven ser på utfordringene med å holde brunettverket i tilfredsstillende tilstand over tid under disse krevende forholdene og søker løsninger for effektivisering i moderne vedlikeholdskonsepter.
Det ble gjennomført en analyse av registrerte data i Brutus som gjelder brutilstander i Rogaland fylkeskommune. Bruforvaltningen ble undersøkt gjennom intervjuer og dokumentanalyse. Resultatene av dette arbeidet tyder på at brutilstander, bruk av tradisjonelle vedlikeholdsmetoder og begrensede tildelinger fører til dominans av reaktivt vedlikehold. Vedlikeholdsansvarlige løser effektivt de mest kritiske hendelsene, men en slik bruforvaltning er ikke bærekraftig med tanke på ivaretakelse av bruene over tid. Videre ble det registrert at tradisjonelle inspeksjonsmetoder er subjektive og ressurskrevende, noe som resulterer i lav pålitelighet til registreringene. Intervjuene avdekker at bruforvalterne mangler egnede verktøy for styring, prioritering og planlegging av vedlikeholdet.
Utfordringene knyttet til bruforvaltning i Rogaland fylkeskommune kjennes igjen i litteraturen som ble benyttet i denne avhandlingen. En prediktiv modell basert på automatisering av registreringer og bruk av et fler-komponent styringsverktøy på geografisk avgrensede vegparseller foreslås som løsning på utfordringene. Empiriske studier viser at et prediktivt vedlikehold vil bidra til å opprettholde nødvendig pålitelighet og effektivisere langsiktig drift, men konseptet er lite utforsket. Forskningsstudiene ender med lovende resultater, men forutsetningene i modelleringene vil avvike fra virkeligheten. Teknologiene må tilpasses bruksområdet på bruer og videreutvikles for å kunne bidra til å øke påliteligheten og kontrollen.
Det ble avdekket utfordringer knyttet til organisering, strategisk planlegging, ressurser og budsjett, som hindrer effektivt arbeid med bruforvaltning i fylket. Analyse av dagens strategiske planer for bruforvaltning viser at de ikke er utfyllende for å oppnå oppsatte målene. Anskaffelsesmetodene er tidskrevende og begrenser rask tilgang på entreprenører. Endringer i disse områdene, i tråd med dagens situasjon, er nødvendige for å effektivisere bruforvaltningen i Rogaland fylkeskommune. Organisatoriske endringer, optimalisering av strategisk planlegging, ressursallokering og teknologisk innovasjon, vil bidra til å skape en mer effektiv og bærekraftig bruforvaltning i Rogaland fylkeskommune. Bridge management in Rogaland County Municipality is faced with the problem of increasing maintenance needs. Aging of bridges and many old structures lead to an increased scope of maintenance. Outdated monitoring and management tools, together with reactive maintenance methods, prevent effective use of budget frameworks and available resources. This master's thesis looks at the challenges of keeping the bridges in an acceptable condition over time under these demanding conditions and seeks solutions for efficiency in a modern maintenance concepts.
An analysis of registered data concerning bridge conditions in Rogaland County Municipality was made. Bridge management was examined through interviews and document analysis. The results of this work suggest that bridge conditions, use of traditional maintenance methods and limited allocations lead to the dominance of reactive maintenance. Maintenance officers effectively solve the most critical incidents, but such bridge management is not sustainable over time. Furthermore, it was registered using traditional inspection methods which are subjective and resource-intensive, resulting in low reliability of registrations. The interviews reveal that the bridge managers lack suitable tools for managing, prioritizing and planning maintenance.
The challenges associated with bridge management in Rogaland County Municipality can be recognized in the literature that was used in this thesis. A predictive model based on the automation of registrations and the use of a multi-component management tool on geographically defined road parcels is proposed as a solution to the challenges. Empirical studies show that a predictive maintenance will help to keep the necessary reliability and streamline long-term operations, but the concept is little explored. The research studies end with promising results, but the assumptions in the modeling will deviate from reality. The technologies must be adapted to the bridge area and further developed to contribute maintaining reliability and control.
Challenges related to organization, strategic planning, resources, and budget were uncovered, which prevent effective work with bridge management in the county. Analysis of the current strategic plans for bridge management shows that they are not optimal to achieve the set goals. The procurement methods are time-consuming and limit quick access to contractors. Changes in these areas, in line with the current situation, are necessary to make bridge management more efficient in Rogaland County Municipality. Organizational changes, strategic planning, resource allocation and technological innovation will contribute to creating more efficient and sustainable bridge management in Rogaland County Municipality.