Mylène og metamorfose
Abstract
I denne bacheloroppgaven ser jeg grundig på hva det betyr å være en auteur,og hvordan man kan analysere filmer og dekonstruere hva som gjør dem signert av en auteur.Mitt forskningsobjekt er Mylène Farmer sine musikkvideoer. Jeg forsvarer hvorfor videoeneheller bør omtales som filmer, og hva som gjør de spesielle i forhold til typiskemusikkvideoer. Jeg gjør rede for den auteurteoretiske metoden jeg bruker, og gjør rede forgenerelle trekk som repeteres i Farmers filmografi, i tillegg til analyser av spesifikke filmer.Det jeg ville komme fram til med analysene er Farmers unike signatur, en transformasjonssentrert struktur som kan spores i flere filmer over en lang karriere med mangesamarbeidspartnere i registolen. In this bachelor thesis I closely examine the significance of being an auteur, andhow one might analyse films and deconstruct what it is that makes them signed by an auteur.My research subject is Mylène Farmer’s music videos. I defend why I believe the videosshould rather be referred to as films, and what sets them apart from a typical music video. Idescribe the auteur theory method of my choice, and I describe the general patterns inFarmer’s filmography as well as analyse specific films. What I wanted to uncover through myanalysis is Farmer’s unique signature, e structure centred around transformation which can betraced in multiple films across a long career with many collaborators behind the camera.