Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLourme, Nadège
dc.contributor.authorWendel, Ingeborg
dc.date.accessioned2024-06-28T17:22:10Z
dc.date.available2024-06-28T17:22:10Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187955196:140603020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3136789
dc.description.abstractI denne bacheloroppgaven ser jeg grundig på hva det betyr å være en auteur, og hvordan man kan analysere filmer og dekonstruere hva som gjør dem signert av en auteur. Mitt forskningsobjekt er Mylène Farmer sine musikkvideoer. Jeg forsvarer hvorfor videoene heller bør omtales som filmer, og hva som gjør de spesielle i forhold til typiske musikkvideoer. Jeg gjør rede for den auteurteoretiske metoden jeg bruker, og gjør rede for generelle trekk som repeteres i Farmers filmografi, i tillegg til analyser av spesifikke filmer. Det jeg ville komme fram til med analysene er Farmers unike signatur, en transformasjonssentrert struktur som kan spores i flere filmer over en lang karriere med mange samarbeidspartnere i registolen.
dc.description.abstractIn this bachelor thesis I closely examine the significance of being an auteur, and how one might analyse films and deconstruct what it is that makes them signed by an auteur. My research subject is Mylène Farmer’s music videos. I defend why I believe the videos should rather be referred to as films, and what sets them apart from a typical music video. I describe the auteur theory method of my choice, and I describe the general patterns in Farmer’s filmography as well as analyse specific films. What I wanted to uncover through my analysis is Farmer’s unique signature, e structure centred around transformation which can be traced in multiple films across a long career with many collaborators behind the camera.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMylène og metamorfose
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel