Skolevegring hos barn med psykiske utfordringer i ungdomsskolen
Description
Full text not available
Abstract
Abstrakt
Bakgrunnsinformasjon: Formålet med oppgaven er å utforske hvorfor barn med psykiske utfordringer i ungdomsskolen vegrer seg for å delta på skolen. Ved å bruke aktivitetsperspektivene Doing, Being, Becoming, Belonging, og vilje, roller og rutiner, vil vi knytte dette opp mot resultatet vårt for å svare på problemstillingen.
Metode: Vi har valgt å benytte kvalitativ metode i denne oppgaven. Dette har vi gjort ved å lage to forskjellige intervjuguider. Vi fikk hjelp av ergoterapeut ved «Ung i jobb RBK» til å finne tre informanter i målgruppen vår. Begge intervjuguidene er semistrukturerte, men med ulikheter. Den ene var for å intervjue informantene i målgruppen, og den andre for å intervjue ergoterapeuten fra «Ung i jobb RBK». Informantene i målgruppen hadde personlig erfaring rundt psykiske utfordringer og skolevegring.
Resultat: Resultatene viser at de mest sentrale årsakene for skolevegring hos målgruppen er utenforskap, mestring og familie og støttespillere. I tillegg viser de til at fysisk aktivitet og fritidsmønster er også er viktige betraktninger. Tanker om forbedringspotensial rundt informantenes egne erfaringer ble satt lys på, og temaer som praktisk arbeid i skolen og tillitt hos lærerne blir satt i fokus.
Konklusjon: Vi kom frem til at fysisk aktivitet, mer praktisk arbeid i skolen og et bedre tillitsforhold til lærere, er alle faktorer som kan være med på å forebygge skolevegring hos ungdommer som sliter med psykiske utfordringer.
Nøkkelord: Aktivitet, psykiske utfordringer, skolevegring, ungdom, deltakelse