Show simple item record

dc.contributor.advisorRedzovic, Skender Elez
dc.contributor.authorGåsbakk, Odin Gartland
dc.contributor.authorRomán, Gabriel Andrés Olsen
dc.date.accessioned2024-06-13T17:19:45Z
dc.date.available2024-06-13T17:19:45Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187444384:223020373
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3133942
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractAbstrakt Bakgrunnsinformasjon: Formålet med oppgaven er å utforske hvorfor barn med psykiske utfordringer i ungdomsskolen vegrer seg for å delta på skolen. Ved å bruke aktivitetsperspektivene Doing, Being, Becoming, Belonging, og vilje, roller og rutiner, vil vi knytte dette opp mot resultatet vårt for å svare på problemstillingen. Metode: Vi har valgt å benytte kvalitativ metode i denne oppgaven. Dette har vi gjort ved å lage to forskjellige intervjuguider. Vi fikk hjelp av ergoterapeut ved «Ung i jobb RBK» til å finne tre informanter i målgruppen vår. Begge intervjuguidene er semistrukturerte, men med ulikheter. Den ene var for å intervjue informantene i målgruppen, og den andre for å intervjue ergoterapeuten fra «Ung i jobb RBK». Informantene i målgruppen hadde personlig erfaring rundt psykiske utfordringer og skolevegring. Resultat: Resultatene viser at de mest sentrale årsakene for skolevegring hos målgruppen er utenforskap, mestring og familie og støttespillere. I tillegg viser de til at fysisk aktivitet og fritidsmønster er også er viktige betraktninger. Tanker om forbedringspotensial rundt informantenes egne erfaringer ble satt lys på, og temaer som praktisk arbeid i skolen og tillitt hos lærerne blir satt i fokus. Konklusjon: Vi kom frem til at fysisk aktivitet, mer praktisk arbeid i skolen og et bedre tillitsforhold til lærere, er alle faktorer som kan være med på å forebygge skolevegring hos ungdommer som sliter med psykiske utfordringer. Nøkkelord: Aktivitet, psykiske utfordringer, skolevegring, ungdom, deltakelse
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSkolevegring hos barn med psykiske utfordringer i ungdomsskolen
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record