dc.description.abstract | I denne forskningsstudien brukte vi numeriske simuleringer med HEC-RAS for å undersøke effekten av broblokkeringer på flom i Kaldvella-elven, en liten elv som ligger i Melhus, Norge. Gitt nærheten til mange boligområder nedstrøms Kaldvella, er det avgjørende å undersøke potensielle flomscenarioer i dette området. Studien vår involverte utviklingen av en hydraulisk modell for Kaldvella-elven ved hjelp av HEC-RAS, der brodata ble samlet inn gjennom en stedlig besøk og innarbeidet i modellen. Simuleringer ble utført for å vurdere flom i elven under varierende grader av blokkering (50%, 75%, 100%) og forskjellige flomstørrelser (gjennomsnitt, 5-år, 50-år og 200-år). Hydrauliske variabler, inkludert oversvømmelsesområde, hastighet og strømneddybde, ble utvunnet og analysert. Resultatene viste en betydelig innvirkning av broblokkering på resultatene. For eksempel, når broer var 50% blokkert, økte dybden rett oppstrøms for broene med opptil 50%, med denne effekten mest uttalt for lavere vannføring, spesielt ved Q=2,3m³/s. I motsetning til dette var økningen i dybde oppstrøms for den testede broen omtrent 20% for andre flomhendelser (gjennomsnittlig flom, Q5, Q50 og Q200), og denne effekten avtok for flommer med høyere returtider (Q50 og Q200). Videre ble økningen i dybde oppstrøms for broen som var forårsaket av blokkering, fulgt av en nedgang i hastighet sammenlignet med forholdene uten blokkering, en mønster som ble observert jevnt over alle scenarioene. I tillegg hadde endringer i blokkeringsnivåene begrenset innvirkning på både dybde og hastighet. Imidlertid oppsto en betydelig og merkbar forskjell når man sammenlignet scenarioer uten blokkering med dem som hadde 50% blokkering. I en annen oppdagelse bestemte vi at posisjonen til en blokkert bro også kan påvirke flomskader. Broer som ligger nærmere oppstrømsområdet (bro nummer 8, 9 og 5) hadde en mer markert innvirkning på flom på grunn av blokkering. Omvendt viste broen som var plassert lengst nedstrøms (bro nummer 2) minst effekt på flom på grunn av blokkering. | |
dc.description.abstract | In this research study, we utilized numerical simulations with HEC-RAS to investigate the impact of bridge blockages on flooding in the Kaldvella River, a small stream situated in Melhus, Norway. Given the proximity of numerous residential areas downstream of Kaldvella, it is imperative to scrutinize the potential flooding scenarios in this region. Our study involved the development of a hydraulic model for the Kaldvella River using HEC-RAS, with bridge data collected through a site visit and incorporated into the model. Simulations were conducted to assess flooding in the river under varying degrees of blockage (50%, 75%, 100%) and different flood magnitudes (mean, 5-year, 50-year, and 200-year). Hydraulic variables, including inundation area, velocity, and depth of flow, were extracted, and analyzed. The findings revealed a significant impact of bridge blockage on the results. For instance, when bridges were 50% blocked, the depth just upstream of the bridges increased by up to 50%, with this effect being most pronounced for lower discharge, particularly at Q=2.3m³/s. In contrast, for other flood events (mean flood, Q5, Q50, and Q200), the increase in depth upstream of the tested bridge was approximately 20%, and this effect diminished for floods with higher return periods (Q50 and Q200). Furthermore, the blockage-induced increase in depth upstream of the bridge was accompanied by a decrease in velocity compared to unblocked conditions, a pattern observed consistently across all scenarios. In addition, changes in blockage levels had a limited impact on both depth and velocity. However, a significant and noticeable difference emerged when comparing scenarios without blockage to those with a 50% blockage. In another discovery, we determined that the position of a blocked bridge can also influence flood damage. Bridges situated closer to the upstream area (bridge number 8, 9, and 5) had a more pronounced impact on flooding due to blockage. Conversely, the bridge positioned at the farthest downstream location (bridge number 2) demonstrated the least effect on flooding due to blockage. | |