dc.contributor.advisor | Aa, Leiv Inge | |
dc.contributor.author | Kristiansen, Øyvind | |
dc.date.accessioned | 2024-02-23T18:20:01Z | |
dc.date.available | 2024-02-23T18:20:01Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:156011098:20997157 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3119750 | |
dc.description.abstract | I denne masteroppgaven undersøker jeg forekomsten av undersetninger i autentiske
elevtekster fra som jeg har hentet ut fra Normkorpuset (u.å.a). Tekstutvalget mitt består
av 119 tekster som er skrevet i forbindelse med Normprosjektet, og kan kategoriseres
med fem ulike skrivehandlinger: beskrivende, forestillende, utforskende, reflekterende og
overbevisende. Jeg har gjennom kvalitativ, syntaktisk analyse hentet fram et datasett
som viser variabler som T-enheter, hovedsetninger, sideordninger og undersetninger (Jf.
Åfarli, 2019). I den kvantitative undersøkelsen undersøker jeg variablene gjennom
deskriptiv statistikk og kategoriserer tekstene ved skrivehandlingene og
skriveoppgavene. Med dette gjør jeg en konseptuell generalisering om hvordan elever
realiser språket gjennom skriveinstrukser som legger føringer for skrivehandlinger.
Hovedfunnet mitt er at elevenes språklige realisering i elevtekstene har ulike tendenser i
de ulike kategoriseringene. Beskrivende og forestillende tekster har flere enkle setninger
og færre undersetninger, og reflekterende og overbevisende tekster har færre enkle
setninger og flere undersetninger. De komplekse setningene realiserer også med flere
nivåer i de sistnevnte skrivehandlingene. Et annet funn er at kategoriseringen av
skrivehandlinger kan være fordelaktig i en studie slik som denne ettersom det stort sett
er mindre spredning i datasettet når det gjelder forekomsten av undersetninger. I tillegg
finner jeg færre foranstilte leddsetninger i tekster som er mer faglig krevende, og at det
generelt er lav bruk av sideordninger.
Jeg gir oppgaven en grammatikkdidaktisk bakgrunn ved å diskutere behovet for
grammatikkundervisning i sammenheng med skriveopplæring. Forholdet mellom enkle og
komplekse setninger kan ha konsekvens på hvordan en tekst blir vurdert. Det kan
dermed en nødvendighet at elevene får språklig veiledning, men det kan diskuteres
hvorvidt et metaspråk er nødvendig og om det er fordelaktig om metaspråket kun
bygges gjennom skriveopplæringen. | |
dc.description.abstract | In this master's thesis, I examine the occurrence of subordinate clauses in authentic
student texts I have retrieved from the corpus Normkorpuset(u.å.a). My text selection
consists of 119 texts written in connection with the Normprosjektet, and can be
categorized with five different actions of writing: descriptive, imaginative, exploratory,
reflective and persuasive. Through qualitative, syntactic analysis, I have produced a data
set that shows variables such as T-units, main clauses, side arrangements and clauses
(cf. Åfarli, 2019). In the quantitative investigation, I examine the variables through
descriptive statistics and categorize the texts by the actions of writing and the writing
tasks. With this, I make a conceptual generalization about how students realize language
through writing instructions that provide guidelines for the action of writing.
My main finding is that the students' realization of language has different tendencies in
the different categorizations. Descriptive and imaginative texts have more simple
sentences and fewer subordinate clauses, and reflective and persuasive texts have fewer
simple sentences and more subordinate clauses. The complex sentences are also realized
with several levels in the latter. Another finding is that the categorization of writing
actions can be beneficial in a study such as this as there is generally less spread in the
data set when it comes to the occurrence of sub-sentences. In addition, I find fewer
subordinate clauses as the head of the complementizers phrase in texts that are more
academically demanding, and that there is generally little use of compound sentences.
I give the thesis a grammar didactic background by discussing the need for grammar
teaching through teaching writing. The proportion between simple and complex
sentences can have consequences on how a text is assessed. It may thus be necessary
for students to receive linguistic guidance, but it can be debated whether a
metalanguage is necessary and whether it is advantageous if the metalanguage is only
built through writing training. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Elevers bruk av undersetninger i formålsrettet skriving - om språklig realisering i tekster med ulike
skrivhandlinger i autentiske elevtekster på 7.trinn | |
dc.type | Master thesis | |