Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBruland, Amund
dc.contributor.authorLandfald, Elias
dc.date.accessioned2024-02-20T18:19:51Z
dc.date.available2024-02-20T18:19:51Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:150075914:34593041
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3118798
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractAnleggsbransjen er kjent for å utføre omfattende arbeid som involverer utgraving av masser med gravemaskiner og transport av disse massene ved hjelp av lastebiler og andre transportmidler. I de senere årene har det blitt stadig viktigere å maksimere utnyttelsen av områder under bygging av bygninger, noe som ofte innebærer å skape dype byggegroper før selve byggearbeidet kan starte. Dette medfører til betydelige mengder masseutvinning og transport fra byggeområdet. Et konkret eksempel er Norsk Havteknologisenter-prosjektet på Tyholt i Trondheim, hvor det bygges et nytt havbasseng fot Sintef og NTNU. Trym Anlegg AS er utførende entreprenør på grunnarbeidene ved dette prosjektet, og de står overfor utfordringen med å effektivt håndtere utlasting av store mengder løsmasser og sprengstein, som til sammen utgjør over 300 000 m3. For å adressere denne problemstillingen har forfatteren inngått et samarbeid med Trym Anlegg AS for å skrive en masteroppgave som setter søkelys på logistikken rundt utlasting og transport av masser. Forskeren har samlet informasjon som dokumenterer mengdene som skal lastes ut, i tillegg til å utføre egne målinger for gravings-, lastings- og transportprosessene. I denne masteroppgaven blir det utviklet en formel som kan anvendes for å estimere behovet for lastebiler basert på avstanden til massedeponiet. Videre blir det presentert viktige faktorer som påvirker og kan optimalisere utlastingen fra anleggsområdet. Faktorer som anleggsveier, kjøreveier, lastebilstørrelse, gravemaskinstørrelse og avstanden til deponi eller mellomlagringssteder blir analysert og diskutert som sentrale aspekter som må tas hensyn til for å oppnå en effektiv optimalisering av utlastingsprosessene. Denne masteroppgaven peker også på behovet for ytterligere forskning på dette området, da optimalisering av utlasting og transport av masser har stor betydning både fra et økonomisk perspektiv og med tanke på miljøhensyn. En mer grundig studie av disse aspektene vil bidra til å forbedre bransjens praksis og bidra til bærekraftig utvikling i anleggssektoren.
dc.description.abstractThe construction industry is known for carrying out extensive work involving excavating masses with excavators and transporting these masses using trucks and other means of transport. In recent years, it has become increasingly important to maximize the utilization of areas during the construction of buildings, which often involves creating deep construction pits before the actual construction work can start. This scenario results in significant amounts of mass extraction and transportation from the construction site. A concrete example is the Ocean Space Centre-project in Trondheim, where they are to build a new ocean basin for Sintef and NTNU. Trym Anlegg AS has been contracted as the leading entrepreneurs for the groundworks for this project, and they face the challenge of efficiently handling the unloading of large amounts of soil and blast stones, which together amount to over 300,000 m3. To address this issue, the author has entered a collaboration with Trym Anlegg AS to write a master's thesis focusing on the logistics of loading and transporting masses. The researcher has collected information documenting the quantities to be unloaded, in addition to carrying out his own measurements for the excavation, loading and transport processes. In this master's thesis, a formula is developed that can be used to estimate the need for trucks based on the distance to the landfill. Furthermore, important factors that influence and can optimize loading from the construction site are presented. Factors such as construction roads, roadways, truck size, excavator size and distance to landfill or intermediate storage sites are analyzed and discussed as key aspects that must be considered in order to achieve an effective optimization of the loading processes. This master's thesis also points to the need for further research in this area, as optimization of loading and transport of masses is of great importance both from an economic perspective and in terms of environmental considerations. A more in-depth study of these aspects will help improve industry practices and contribute to sustainable development in the construction sector.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleOptimalisering av lasting og transport fra byggegrop
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel