dc.contributor.advisor | Essahli Vik, Nassira | |
dc.contributor.author | Øvreness, Sigrid | |
dc.date.accessioned | 2024-02-14T18:19:57Z | |
dc.date.available | 2024-02-14T18:19:57Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:152643105:91554677 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3117824 | |
dc.description.abstract | Min masteroppgave er en kvalitativ studie, som har undersøkt hvordan språket i ett
politisk dokument former og definerer begrepet integrering. Ved bruk av kritisk
diskursanalyse har studien besvart følgende problemstilling:
Hvordan forstås integrering i regjeringens integreringsstrategi «Integrering
gjennom kunnskap (2019-2022)», og hvilke implikasjoner har denne forståelsen
for språkopplæringstilbudet for minoritetsspråklige elever i videregående
opplæring?
Funnene fra studien indikerer at diskursen om arbeidsdeltagelse er et sentralt parameter
for å definere en "vellykket" integrering. Strategidokumentet kobler velferdsstaten til
aspekter som trygghet, fellesskap og like muligheter innen utdanning og arbeid.
Analyseresultatene understreker betydningen av norskspråklige ferdigheter for
samfunnsdeltagelse, men viser også til en manglede vektlegging av felles innsats i
læringsprosesser.
Det er en uklarhet rundt myndighetenes rolle i integreringsprosessen, i kontrast til de
mange forventningene som plasseres på enkeltpersoner. Med intensjon om å fremme
utdanning, fremstilles elever som aktive og engasjerte. Så vel som deres sårbarhet og
risikoen for eksklusjon dersom kravene til språkferdigheter ikke møtes. Gjennom min
analyse og diskusjon belyses kompleksiteten som ligger i dokumentets språklige
mønstre, og hvordan disse bidrar til å forme oppfatninger om integrering og
språkopplæring for minoritetsspråklige elever i videregående opplæring. | |
dc.description.abstract | My master`s thesis constitutes a qualitative study that has investigated how the
language within a political document shapes and defines the concept of integration.
Employing critical discourse analysis, the study has addressed the following research
question:
How is integration understood within the government`s integration strategy
"Integration through knowledge (2019-2022", and what impact does this
understanding have for language education offered to minority language student
in upper secondary education?
The findings of the study indicate that the discourse on workforce participation serves a
central parameter in defining a "successful" integration. The strategy document links the
welfare state to aspects such as security, community, and equal opportunities in
education and employment. The analysis results emphasize the importance of Norwegian
language skills for social participation but also highlight a lack of emphasis on collective
efforts in the learning processes.
There exist ambiguity regarding the government's role in the integration process,
contrasting with the numerous expectations placed on individuals. With the intent to
promote education, students are depicted as active and engaged, alongside their
vulnerability and the risk of exclusion if the language proficiency requirements are not
met. Through my analysis and discussion, the complexity inherent in the linguistic
patterns of the document are illuminated, demonstrating how these contribute to shaping
perceptions about integration and language education for minority language students in
upper secondary education. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Integrering fra et politisk perspektiv | |
dc.type | Master thesis | |