Lærers opplevelser og erfaringer av relasjon til elever med utagerende atferd
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3117818Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Formålet med denne masteroppgaver er å få frem lærerens stemme i forhold til erfaringer og opplevelser med utagerende atferd. Utagerende atferd er et kjent problem i skolen, som blir mye omtalt. Lærerstemmen kommer ikke bestandig frem og denne har jeg belyst i denne studien. Ut fra dette kom jeg fram til følgende problemstilling: «Hvordan opplever og erfarer lærere relasjonen til elever med utagerende atferd?
Studien er basert på en kvalitativ forskningsmetode med intervjusamtaler. Jeg har benyttet dybdeintervju som instrument for innsamling av data. Utvalget besto av lærere som arbeider eller har lang erfaring på mellomtrinnet. Det ble gjennomfør tre intervjuer, der informantene arbeidet på tre ulike skoler. Studien har en fenomenologisk tilnærming. Intervjuene er tatt opp i lydformat og transkribert, og presentert til gjennomlesning. Analysen startet før intervjuprosessen, altså i planleggingen av intervjuguiden, men tok form etter transkriberingen og undervis i kategoriseringen av materialet. Jeg har tolket empirien i lys av teoretiske perspektiv mot relasjonskompetansen, og erfaringene og opplevelsene lærerne hadde i ulike hendelser.
Resultatene viser at lærerne har mange ulike strategier for å bygge relasjoner til elever med utagerende atferd. De har blant annet satt søkelys på at tillit, tid, humor, støtte fra andre, informasjonsdeling og anerkjennelse er viktige elementer i relasjon mot elever med utagerende atferd. Studien tar for seg få informanter og jeg kan ikke generalisere resultatet, men jeg kan si noen om at lærere som bruker tid og krefter på å danne gode relasjoner med elevene sine, opplever å mestre bedre møtet med utagerende atferd.
Nøkkelord: Relasjon, tillitt, forebygge, annerkjennelse, erfaring, opplevelser og utagerende atferd The purpose of this master’s thesis is to bring out the teacher’s voice in relation to experiences with acting out behaviour. Acting out behaviour is a well-known problem in schools, which is widely discussed. The teacher’s voice does not always emerge, and I have highlighted this in this study. Based on this, I arrived at det following problem: “How do teachers experience the relationship with pupils with acting out behaviour?”
The study is based on a qualitative research method with interviews. I have used an in-depth interview has been used as an instrument for collecting data. The committee consisted of teachers who work or have extensive experience at the middle level. Three interviews were conducted, where the informants worked at three different schools. The study has a phenomenological approach. The interviews have been recorded in audio formant and transcribed and presented for reading. The analysis started before the interview process, i.e., in the planning of the interview guide, but took shape after the transcription and teaching in the categorization of the material. I have interpreted the empirical evidence in the light of theoretical perspectives towards relational competence, and the experiences the teachers had in various occasions.
The results show that the teachers have many different strategies for building relationships with pupils with acting out behaviour. Among other things, they have put the spotlight on the face that trust, time, humour, support from others, sharing information and recognition are important elements in relationship with pupils with acting out behaviour. The study deals with few informants and I cannot generalize the results, but I can tell that teachers who spend time and effort on forming good relationships with their students experience better coping with the encounter with acting out behaviour.
Keyword: Relationship, trust, prevention, recognition, experience and acting out behaviour