Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDanielsen, Antoni Vike
dc.contributor.authorHansen, Erik
dc.date.accessioned2024-02-09T18:19:57Z
dc.date.available2024-02-09T18:19:57Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:155609108:192530293
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3116685
dc.description.abstractDenne forskningen undersøker salget av servicefartøy i havbruksnæringen, med fokus på tidspunktet for transaksjoner og organiseringen av selve transaksjonen. Ved å anvende shipping-syklusene og transaksjonskostnadsteori diskuteres strategiske valg tatt av to servicebåtrederier, Selskap A og Selskap B, med en komparativ case studie som metode. Resultatene indikerer at salget av fartøy har blitt en integrert del av virksomheten drevet av økt etterspørsel. Organisatoriske forskjeller mellom selskapene viser ulike tilnærminger til intern involvering og risikohåndtering, med selskap B som foretrekker en mer sentralisert modell, og større grad av meglerinvolvering. På den andre siden har selskap A internalisert flere salg, og tatt seg av hele prosessen selv. Kontraktsrelaterte utfordringer avdekker kompleksiteten i håndteringen av situasjoner «ex-post», og betoner viktigheten av effektiv kontraktsstyring. Samlet sett peker resultatene på kompleksiteten i salgsprosessen og betydningen av å balansere interne ressurskrav og effektiv kontraktsstyring i en stadig utviklende bransje. Studien gir verdifull innsikt for aktører i havbruksnæringen og fremhever potensielle områder for videre forskning og forbedring av praksis.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan organiserer servicebåtrederiet salg av servicefartøy? – En komparativ case studie
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel