Hvordan organiserer servicebåtrederiet salg av servicefartøy? – En komparativ case studie
Abstract
Denne forskningen undersøker salget av servicefartøy i havbruksnæringen, med fokus på tidspunktet for transaksjoner og organiseringen av selve transaksjonen. Ved å anvende shipping-syklusene og transaksjonskostnadsteori diskuteres strategiske valg tatt av to servicebåtrederier, Selskap A og Selskap B, med en komparativ case studie som metode. Resultatene indikerer at salget av fartøy har blitt en integrert del av virksomheten drevet av økt etterspørsel. Organisatoriske forskjeller mellom selskapene viser ulike tilnærminger til intern involvering og risikohåndtering, med selskap B som foretrekker en mer sentralisert modell, og større grad av meglerinvolvering. På den andre siden har selskap A internalisert flere salg, og tatt seg av hele prosessen selv. Kontraktsrelaterte utfordringer avdekker kompleksiteten i håndteringen av situasjoner «ex-post», og betoner viktigheten av effektiv kontraktsstyring. Samlet sett peker resultatene på kompleksiteten i salgsprosessen og betydningen av å balansere interne ressurskrav og effektiv kontraktsstyring i en stadig utviklende bransje. Studien gir verdifull innsikt for aktører i havbruksnæringen og fremhever potensielle områder for videre forskning og forbedring av praksis.