Utvikling i skolen – skoleeier som aktiv aktør
Peer reviewed, Journal article
Published version
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3816]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [38672]
Abstract
Denne studien har undersøkt skoleeier som en aktiv aktør i utvikling av skolen. Skoleeier som aktiv aktør betyr i dette studiet at skoleeier har bidratt med utvikling i skolen gjennom systematisk veiledning av skoleledelsen.
Skoleeiers betydning for skolens utvikling og ledelse har fått økt oppmerksomhet (Aas & Paulsen, 2017; Meidell og Edvardsen, 2020; Paulsen, 2019). Det er først gjennom Overordnet del av LK20 (Kunnskapsdepartementet, 2020; kap 3.5), at skoleeier har fått ansvar for å delta aktivt i skolens utviklingsarbeid sammen med skolens ledere og lærere. Det har vært lite forskning på kunnskapsbasert skoleeierskap, og denne studien ønsker å bidra til økt forskningsbasert kunnskap rundt skoleeiers rolle og betydning som en aktiv aktør ved å forske på skoleeiers veiledningsteam i skolen. Funn fra studien viser at skoleeier brukte handlingsrommet i LK20 som en grunnstein for fokuset på utviklingsarbeidet. Skoleeier etablerte veiledningsteam som veiledet skoleledelsen (Kunnskapsdepartementet, 2020). Skoleeiers veiledningsteam utviklet mestringstro til egen evne til å reflektere over sine erfaringer, og til å oversette og kontekstualisere kunnskap til praktisk handling. Videre erfarte skoleeier at tillit var viktig i veilederrollen, og dette var noe de utviklet bevissthet rundt. Skoleeier er blitt bevisst sitt ansvar og utfordrer både skoleledelse og seg selv ved å være en aktiv aktør i skoleutvikling.